Gravearbeider for å legge til rette slik at Mattilsynet også kan kontrollere RoRo-trailere er i gang i Borg Havn.

Borg Havn i ferd med å løse Brexit-problem

Fra 23. mars vil Øraterminalen i Fredrikstad ha Norges eneste grensekontrollstasjon for RoRo-trailere som kommer sjøveien.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I de to siste nummerne av Moderne Transport, har vi tatt opp problemet som DFDS har med RoRo-trailere med næringsmidler fra Storbritannia etter Brexit. Finnes det ingen grensekontrollstasjon der varer tas inn, må enten enheten returneres eller innholdet destrueres. Ei heller kan trailerne fraktes på vei til en annen Grensekontrollstasjon fordi dette bryter med det strenge regelverket i EØS-avtalen.

Da klokkene ringte året 2021 inn, var ikke lenger Storbritannia medlem i det indre marked, EU. I importsammenheng er landet blitt en tredjestat på lik linje med eksempelvis Asia og Afrika. Fra 1. januar 2021 kan ikke lenger grensekontrollpliktige varer og levende dyr fra Storbritannia flyttes fritt til Norge. Disse må tas inn via en av Mattilsynets grensekontrollstasjoner godkjent for den aktuelle varen. For enkelte vareeiere som importerer mat, næringsmidler og fôr fra Storbritannia, har det medført problemer.

Tre grensekontrollstasjoner

Kombinasjonen RoRo-rampe og Grensekontrollstasjon er hva som er nødvendig. I Oslofjorden er det tre grensekontrollstasjoner som er godkjent for kontroll av de varer som kommer fra Storbritannia – Borg, Larvik og Oslo. Ingen av de tre har hatt fasiliteter for å kunne kontrollere RoRo-trailere, kun containere.

Konsekvensen av at Brevik ikke har grensekontrollstasjon, har resultert i en av to løsninger for vareeierne som tar inn næringsmidler fra Storbritannia:

Mer veitransport eller container?

Godset kan tas inn over Gøteborg havn som nylig tilrettela for dette, for så å kjøres inn til Norge på vei. Dette gjør at alle varer i traileren får langt høyere transportkostnader. Det er ikke bare vareeierne til næringslivsmidlene som får svi økonomisk. Regningen ville til syvende og sist ha blitt betalt av deg, meg og Hvermannsen som forbrukere gjennom unødvendig forhøyede priser. Dessuten skaper dette det motsatte av hva regjeringer de siste 20 årene har hatt som målsetning – å få mest mulig transport fra vei til sjø og bane.

Den andre løsningen ville være å skifte transportform fra RoRo-trailere til containere for varer fra Storbritannia. En grei løsning, ikke sant? Rent bortsett fra at RoRo-trailere er den absolutt foretrukne transportform for gods i Storbritannia.

Løsningen

Borg Havn reagerte raskt, da de fikk høre om Brexit-problemet. Havnen koster også investeringen som må til, for en oppgradering av fasilitetene ved grensekontrollstasjonen.

- Etter god dialog og konstruktivt samarbeid mellom Borg Havn IKS, NHO LT Region Øst og Andersen & Mørck AS vil tilgjengeligheten til grensekontrollstasjonen i Borg havn, nå oppgraderes, forteller NHO LT Region Øst i en melding til sine medlemmer.

Når dette skrives, er havnen allerede i gang med gravearbeider for å legge til rette, slik at Mattilsynet også kan kontrollere RoRo-trailere.

Teknisk sjef Pål Erling Johnsen i Borg Havn forteller at det graves for å sette inn lastedokker, det vil si ramper med værtetninger. Når disse står ferdige og klare til bruk tirsdag 23. mars, vil trailerne som ankommer Øraterminalen sjøveien, kjøres inn i værtette nisjer for kontroll av Mattilsynet folk.

- RoRo-rampe har havnen hatt i over 30 år, forteller avdelingsleder spedisjon hos Andersen & Mørck, Tom Christensen. Vi har anløp av et skip fra DFDS en gang i uken.

- Tilpasser oss kundene

- Borg Havn tilpasser seg konstant etter kundenes behov. For at også grensekontrollstasjonen her skal kunne kontrollere RoRo-trailere, tar Borg Havn denne investeringen, forteller terminalsjef i Borg Havn, Kenneth Mathisen til Moderne Transport.

Mathisen forteller videre at Borg Havn har to RoRo-ramper som kan betjene hver sitt skip, ett liggende i nordgående retning, ett i sørgående.

- Vi kan ta inn RoRo-skip som er opp til 250 meter lange, men det ideelle er 200 meter slik det er i dag.

Det har etter nyttår allerede anløpt flere skip ved Øraterminalen for kontroll av ulike typer bulklaster fra Storbritannia. Skip som tatt omveien til Øraterminalen, selv om de egentlig skal helt andre steder langs kysten i Norge.

Nb! Grensekontrollstasjonen ved Øraterminalen i Borg vil holde stengt i perioden 17. til 22. mars for utbedring.

Powered by Labrador CMS