Glomma drar med seg mye sedimenter, og det skaper trøbbel for innseilingen til Borg havn i Fredrikstad.

Farledsprosjektet i Borg havn satt på vent – igjen

Farleden inn til Borg havn har ikke vært mudret på 28 år. Nå har Kystverket etter kommunikasjon med Nærings- og fiskeridepartementet, avlyst anbudskonkurransen om mudringen, som skulle ha startet 1. september.

Publisert

– Nå må vi i Kystverket og i farledsprosjektet sette en fot i bakken og se hvordan veien videre blir. Det vil fortsatt være et behov for å gjøre tiltak i farleden inn til Borg havn, for å sikre en trygg seilas og gode rammebetingelser for sjøtransporten i regionen. Når det kan skje, vet vi nå lite om, sier Kystverkets prosjektleder, Martin Fransson.

To tilbud

Årsaken til at vedlikeholdet av farleden stanses, er at alle de innkomne tilbud oversteg prosjektets totale økonomiske rammer. Spørsmålet mange stiller seg, er hvorfor dette ikke ble oppdaget og kommunisert tidligere.

Kystverket i forteller at det totalt var det fem leverandører, som deltok i tilbudsfasen. To tilbud kom inn til den endelige fristen – disse var fra AF Decom og Veidekke Entreprenør.

– Det føles selvfølgelig trist, da dette er noe både vi og leverandørene har jobbet hardt for å få til. Vi opplever at vi har hatt en konstruktiv dialog gjennom hele anskaffelsesprosessen. Særlig i de avsluttende forhandlingene med tilbyderne, sier Martin Fransson videre. Han påpeker at begge tilbyderne har levert gjennomarbeidede tekniske løsninger. Det har ikke vært tvil om kvaliteten i tilbudene.

For høy kostnad

Utbedring av innseilingen til Borg havn har som formål å ta farvannet i Røsvikrenna tilbake til samme standard som etter mudringen i 1995.

Dessverre har det vist seg at kostnadene, særlig knyttet til å håndtere masser på land, er langt høyere enn hva prosjektet hadde regnet med, opplyser Kystverket.

-Prosjektet har en meget streng miljøtillatelse, som gjør at vi må håndtere store volumer masser på land innenfor en veldig kort tidsperiode. Dette fordi vi kun har lov å mudre fra september til desember. Her ser vi at våre tidligere kostnadsestimat har vært for optimistiske i dagens marked, sier Fransson.

Departementet sa nei

Med de to tilbudene på bordet, var det klart at Kystverket var avhengig av å øke den økonomiske rammen for å kunne inngå kontrakt. Kystverket fikk avklart med Nærings- og fiskeridepartementet at det per nå ikke er mulig med en slik økning, uten at det først blir gjennomført en kvalitetssikring av styringsunderlag og kostnadsoverslag – en såkalt KS2.

Fakta om farledsprosjektet i Borg havn

  • Utbedring av innseilingen til Borg havn har som formål å ta farvannet i Røsvikrenna tilbake til samme standard som etter mudringen i 1995.
  • Røsvikrenna er smal med til tider sterk strøm. I situasjoner med sidevind er denne delen av seilasen krevende. Trafikken er i dag strengt regulert med begrensninger blant annet på sikt, natt- og dagseilas, bruk av taubåt, farlig last og skipstørrelse.
  • Om lag 700.000 kubikkmeter med masser skal fjernes fra seilingsleden, hvorav 225.000 kubikkmeter er forurensede masser ,som skal deponeres på land. De øvrige 475.000 kubikkmeter masser, skal deponeres forsvarlig på sjøbunnen ved godkjent sjødeponi på Fredrikstads side ved Svaleskjær.
  • Fredrikstads bystyre ga rammetillatelse for tiltaket i 2022.
  • Ifølge Kystverket vil prosjektet redusere sannsynligheten for grunnstøtinger, sammenstøt, miljøforurensning og øke forutsigbarheten i transportutviklingen.
  • Det gjennomført prøvemudring i forkant av utbedringen av farleden i 2022.
  • Prosjektet ligger inne Kystverkets handlingsplan basert på NTP 2022–2033.

Gjennomføring av en KS2 tar tid, og det vil ikke være mulig å legge frem saken for Stortinget allerede i høstens forslag til statsbudsjett for 2025.

Viktig prosjekt

Glomma fører med seg store mengder sedimenter hvert år, som avsettes av der Norges lengste elv møter sjø. Gradvis er innseilingen blitt for grunn – noen steder er det 2,5 meter grunnere enn tidligere. Farledsprosjektet er derfor svært etterlengtet av industri og næringsliv i regionen, samt rederier og havn.

Denofa har lange tradisjoner som produsent av ingredienser til mat og fôr, og er en av Fredrikstads hjørnesteinsbedrifter. Fabrikken får ikke lenger bulkskip med soya inn til egen kai. Da Moderne Transport intervjuet fabrikkledelsen i 2022, ble vi fortalt at "manglende mudring og redusert seilingsdybde kostet oss flere millioner kroner i 2021".

Kystverket planla oppstart av farledsprosjektet i 2010, og etaten fikk i 2018 tillatelse til å gjennomføre de store mudringsarbeidene i innseilingen til Borg havn.

Sjokket

Oppstarten skulle skje 1. september i år.

Da ledelsen i Borg havn IKS fikk sjokkbeskjeden om stans av farledsprosjektet i en melding tirsdag 9. juli, kunne de knapt tro det. Temperaturen steg påfallende.

– Vi har arbeidet med prosjektet siden 2006. Arbeidet skulle startes opp om knappe to måneder. Vi er ikke i 12. time. Vi er langt forbi det punktet. Vi er oppgitt og forbannet, men kommer ikke til å sitte rolig, var assisterende havnedirektør Roar Johansens umiddelbare kommentar til Fredriksstad Blad.

Det har i ettertid vært møte mellom Borg havn og prosjektledelsen i Kystverket som beklaget at havna ikke ble kontaktet før, sier Roar Johansen til Moderne Transport.

Øverst på Borg Havns agenda nå, er å finne ut hvor beslutningen om stans ble tatt. Før meldingen kom om kvelden tirsdag 9. juli, hadde det overhodet ikke vært noe tema at kontraktene ikke kan gjennomføres, får vi opplyst.

Provosert

Assisterende havnedirektør Roar Johansen sier til Fredriksstad Blad, at det som provoserer mest er manglende kommunikasjon fra departementet.

– At ledelsen i Nærings- og fiskeridepartementet tar en slik avgjørelse, uten å være i dialog med oss i forkant. Vi har vært gjennom så mange obstruksjoner og humper siden 2006. Nå trodde vi beslutningen var endelig. Det er satt av penger i budsjettet for 2024. Å skylde på pengemangel fremstår som veldig spesielt. Aller verst er signalene om at mudringen ikke kommer i gang neste år, heller. Dette er ikke kommunisert til oss. Det måtte vi lese i Fredriksstad Blad.

Borg havn IKS godtar ikke begrunnelsen som gis. Nå mobiliserer de politisk i håp om å få avgjørelsen endret. Administrasjonen ønsker møter med Nærings- og fiskeridepartementet og statssekretæren rett over sommeren.

Forundret ordfører

Fredrikstad-ordfører Arne Sekkelsten (H) uttalte til lokalavisa dagen etter at Kystverket kom med den overraskende meldingen:

– Den første reaksjonen min var forundring. Jeg må innrømme at jeg ikke så dette komme. Jeg trodde at man hadde gått opp den løypa, og at det var noenlunde klart hva rammene var.

Powered by Labrador CMS