Fra container til bulk
Det er nå billigere chartre hele bulkskip direkte fra Asia til Norge for enkelte varetyper, som kantstein. Til Borg Havn kom kantsteinen før shippingratene gikk opp, i container.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Som en direkte konsekvens av pandemien, har kostnaden for oversjøisk containertransport økt kraftig. Tirsdag 4. januar la skipet «Daiwan Wisdom» til kai på Øraterminalen i Fredrikstad. I løpet av få dager skal det losses hele 7.200 paller med kantstein. Før pandemien kom 3.000 til 4.000 containere med kantstein årlig til Øra. Steinproduktene går blant annet til aktørene Heimdal Granitt og Betong, Beer Sten AS og Naturstenskompaniet Norge AS, opplyser Borg Havn.
Færre og større skip
- Vi har sett eksempler på kostnadsøkning for frakt av en 20 fots container fra Asia til Norge på helt opp mot 350 prosent, Dette gir konsekvenser for vareeiere og shippingbransjen. Det er nå billigere å chartre hele skip direkte fra Asia til Norge, for enkelte varetyper. Slik prisnivået for containertransport har utviklet seg, som følge av Covid-19, ser vi en dreining til at lasten nå kommer i bulk. Det betyr færre og større skip som skal betjenes, sier Kenneth Mathisen, terminalsjef hos Borg Havn IKS.
Han forteller videre at stein er et slikt produkt, og skipet som la til kai ved Øraterminalen tirsdag denne uken, er et godt eksempel på dette.
Stort volum på én gang
I en normalsituasjon ankommer det ukentlig mellom 20 til 80 containere med steinprodukter med containerskip til Øra. «Daiwan Wisdom» hadde da bulkskipet anløp, 20.000 tonn kantstein ombord. Halvparten av lasten, cirka 7.200 paller, skal losses i Fredrikstad. Deretter seiler skipet videre til Drammen de hvor resterende 10.000 tonn steinprodukter skal settes i land. Greencarrier er agent for skipet i Fredrikstad.
- Vi får noen utfordringer i forhold til ressurser og arealbruk når det kommer så store laster pr. anløp, som kommer på toppen av den vanlige trafikken her på Øra, forteller han videre. Til Moderne Transport beskriver han trykket som høyt over en lengre periode.
- Godt prosjektsamarbeid
Kenneth Mathisen forteller at det ligger mye planlegging bak et slik anløp. Losseoperasjon av «Daiwan Wisdom» er forventet å ta fem til seks dager, med arbeid fra klokka syv om morgenen til ni om kvelden. Fordelt på to arbeidslag er 20 personer i sving for å betjene lossing av skipet. Dette inkluderer losse- og lastearbeidere, operatører og Borg Havns kranførere.
- Vi opplever vi å ha et godt samarbeid med havneoperatørene Greencarrier og Andersen & Mørck, som samarbeider om lossing av skipet fra start til slutt, avslutter terminalsjefen i Borg Havn.