Ny skreddersydd dør-til-dør shortsea-løsning
Samskip og Viasea samarbeider om pålitelige sjøtransportløsninger mellom Oslofjorden, Rotterdam og UK.
Fra 1. mars 2024 vil Borg Havn få ny shortsealinje som blant annet vil trafikkere Øraterminalen i Fredrikstad hver tirsdag. Den nye ruten er et samarbeid mellom Samskip og Viasea, og ble presentert i Hamburgerskuret i Fredrikstad tirsdag.
– Dette er en brikke vi har manglet på Øra og i Borg Havn. Jeg tror dette vil bidra til at de som kjøper transport i dag er tryggere på at de kan bruke sjøveien. Vi har allerede DFDS og Unifeeder i Borg Havn i dag. At vi får dette konseptet nå, tror jeg gjør at tilbudet fra Øra blir enda bedre enn det har vært, sier terminalsjef i Borg Havn Kenneth Mathisen.
Ruten skal koble Borg til Immingham og Tilbury i UK og til Rotterdam og inngår i et rutetilbud som skal gi god frekvens og forutsigbarhet. Totalt er det snakk om tre ukentlige anløp i Østfold, hvorav ett nytt anløp i Fredrikstad/Borg Havn. Dette gir tilgang til omfattende multimodale distribusjonsløsninger i hele Europa. I seilingsplanen ligger også tre ukentlige anløp i Oslo, to i Moss og ukentlige i Larvik, Brevik og Kristiansand i tillegg til Borg.
Debuterer i Fredrikstad
– Fredrikstad er helt nytt for oss. Vi får nå veldig bra dekning over hele Oslofjorden sammen med Samskip. Sammen skal vi gjøre kaka større, sier Morten Pettersen administrerende direktør i Viasea.
Han og daglig leder i Samskip Multimodal Norge, Catherine Lippestad, understreker at Viasea og Samskip fortsatt skal konkurrere, selv om de går sammen om det nye rutetilbudet.
– Dette er et kostnadssamarbeid, som gjør oss mer konkurransedyktig. Vi må være effektive på kostnadssiden, så blir vi mer konkurransedyktige mot veitrafikken. Vi vil fortsatt være konkurrenter, understreker de to.
Containerskipene som skal seile mellom Oslofjorden og UK og Rotterdam, skal gå til dedikerte shortsea-terminaler. Spesielt i Rotterdam gir det mer forutsigbarhet og pålitelighet.
– Skal man konkurrere mot bil, må man rendyrke shortsea. Da kan man ikke gå inn om de store terminalene i Rotterdam – der er det konflikt mellom de store skipene som trenger stort volum. Vi må bare være i rute. Å gå inn i terminaler med aktører som også har oversjølast, har skapt forsinkelser, sier Lippestad.
Tenker litt
Samskip og Viasea skal ha et 50/50-samarbeid om rutene. At Samskip og Viasea har funnet sammen om dette rutetilbudet er ikke tilfeldig.
– Vi tenker at det er viktig å finne noen som tenker likt som oss, samarbeide og senke kostnadsbasen, sier Morten Pettersen.
Både Samskip og Viasea er på framfoten når det gjelder å drastiske grep for å kutte utslipp fra sjøtransporten. Samskip ligger først i løypa og begynner byggingen av sine første to hydrogenskip nå i slutten av februar, mens Viasea også har fått støtte til å bygge hydrogenskip med rotorseil. Begge vil være duelfuel-skip slik at det er mulig å gå på konvensjonelt drivstoff også. Likevel vil de spare utslipp.
– Våre Seashuttles vil seile i 12 knopp, fremfor det som er vanlig, nemlig 18 knop. I 12 knopp sparer man 50 prosent energi, og tilsvarende utslipp selv om man går på konvensjonelt drivstoff. Det som er viktig er at vi får prioritet i havn, slik at liggetiden blir kort og det blir mulig å redusere hastigheten på overfarten, sier Lippestad.