Regjeringens forslag til statsbudsjett 2023:
Denofa i sjokk og vantro i Borg havn
På sensommeren 2023 skulle etter planen mudring starte i Borg havn og Røssvikrenna, den indre delen av innseilingen til Øraterminalen og Denofa. Men i forslag til statsbudsjett for 2023, er det ikke satt av en krone!
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
«Innseiling Borg havn-prosjektet er viktig, både for sjøsikkerhet, næringsliv og miljø. Prøvemudringen, som starter 24. oktober, skal bidra til å kvalitetssikre utredninger og sikre at arbeidet blir gjennomført med de beste metodene for miljøet», skrev vi i saken som ble publisert forrige måned.
I dag, 6. oktober, har Jonas Gahr Støres regjering, det vil si Arbeiderpartiet og Senterpartiet, med sitt forslag til statsbudsjett for neste år, gjort industri og næringsliv i Nedre Glomma-regionen skuffet, irritert og enkelte også rasende over politisk sendrektighet.
Ikke viktig nok?
Fabrikkdirektør Torgeir Hjertaker ved Denofa i Fredrikstad har nettopp fått nyheten om at mudringen av innseilingen inn til Borg havn ikke starter på sensommeren 2023 – hvilket var planen.
- Jeg klarer nesten ikke å tenke klart, jeg! sier han til Moderne Transport.
Frustrasjonen er tydelig hos fabrikkdirektøren.
- Min umiddelbare reaksjon er sjokk og vantro. Dette er rett og slett ikke til å tro. Havn, industri og næringsliv i Nedre Glomma regionen kan ikke ta dette som noe annet enn et signal fra regjeringen. Rett og slett at vi ikke prioriteres, at vår region ikke er viktig nok. At arbeidsplasser, knutepunktet Borg havn og industri som er avhengig av skipstrafikk ikke oppfattes som viktig av regjeringen. Politikerne uttalte seg for ett år siden samstemte, at uansett hvem som var i posisjon, skulle mudringen starte i 2023. Nå er vi bare kuttet vekk fra statsbudsjettet, sier Torgeir Hjertaker fortvilet.
Blør millioner
Denofa har lange tradisjoner som produsent av ingredienser til mat og fôr, og er en av Fredrikstads hjørnesteinsbedrifter. Selskapet er en av de som desperat venter på utbedring av farleden inn til Borg havn. Hvert år blør de millioner av kroner grunnet alternativ transport den siste kilometeren av innseilingen.
I mars intervjuet Moderne Transport Hjertaker om situasjonen.
- Det har selvfølgelig vært frustrerende å måtte vente så lenge. Farledstiltaket har vært både inne og ute av Nasjonal transportplan, NTP. Heldigvis har det nå tatt veien fra NTP til statsbudsjettet. Kystverket kan endelig starte arbeidet, svarte Hjertaker den gang, en anelse optimistisk.
- Noen bekymring rundt mudringen?
- Prøvemudringen er med i årets statsbudsjett, og vi er selvfølgelig bekymret for hva som skjer videre. Det er avgjørende at arbeidet ikke stopper opp nå, og at mudringen blir fullført i henhold til Kystverkets plan, sier Hjertaker.
- Hvor store har mer-kostnadene for Denofa vært i 2021, grunnet at skip ikke kan gå til fabrikkens egen kai?
- Jeg vil ikke gå i detaljer rundt merkostnadene, men manglende mudring og redusert seilingsdybde kostet oss flere millioner kroner i 2021, svarte fabrikkdirektøren.
Borg Havn har tidligere estimert merkostnadene til å være omlag ti millioner kroner pr. år.
Fortsetter arbeidet
Det skal mye til å knekke folk fra Ytre Østfold, får vi vite. Nå rulles skjorteermene opp nok en gang, for å sikre en utrolig viktig fremdrift i mudringsprosjektet.
Her kan du lese hele intervjuet med Denofas fabrikkdirektør.