Pukkens vei til Europa
Norsk Stein på Jelsa i Rogaland eksporterer nesten alt de produserer. Den rogalandske pukken ender som tilslag i Mellom-Europa. Bli med på ”stein-cruice” fra Suldal til Kiel.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Stein har opp igjennom årene blitt en stadig viktigere norsk eksportvare. God tilgang og ikke minst svært god kvalitet gjør norsk stein ettertraktet.
Se video av transporten av pukk fra Jelsa til Kiel øverst. Se bildekarusell nederst i saken.
Norsk Stein, som nå eies av tyske Mibau Holding og Stema Shipping AS, produserer over 11 millioner tonn stein på Jelsa. I tillegg til bruddet på Jelsa driver selskapet steinbrudd også på Tau og i Dirdal i Rogaland. Heidelberg konsernet eier igjen halvparten av Mibau Holding.
Allerede fra starten var steinbruddet på Jelsa ment for eksport. Nå er det fem skip fra Stema Shipping som går utelukkende på transport av stein fra Jelsa. I tillegg suppleres det med noen flere skip som brukes ved behov.
Store skip
Skipene som brukes er spesialbygde for oppgaven. Rundt 30.000 tonn laster Beltnes og søsterskipene. Disse fem skipene ble tatt i bruk i 2009, og går i fast trafikk til de over 40 terminalene Mibau har langs Østersjøen og Nordsjøen
Skipene er 175 meter lange og har sju separate lasterom. I bunnen av skipene går det to transportbånd som mater til utlasterbommen. Den kan rekke 90 meter inn over land, og har lossekapasitet på 3000 tonn i timen. Når skipene lastes på Jelsa skjer det med 2500 tonn i timen.
Skipene som brukes til denne transporten er bygget for å gjøre transporten av stein så effektiv som mulig. Med sine 175 meter i lengde og 26,5 meter i bredde ruver de godt. Fullastet kan de stikke ned i 15 meter under overflaten. Derfor må lasten tilpasses når de skal inn i havner og kanaler med begrenset dybde.
Mest asfalt
Det aller meste som eksporteres blir å finne igjen på veiene. Tilslag for asfalt er det aller største markedet for norsk pukk i Europa. En del brukes også til betongindustrien. Noen av de fineste fraksjonene blir også brukt til topplagene på forskjellige veiprosjekter. Det er likevel fraksjonene 8-11 og 11-16 det eksporteres mest av.
Nedover på kontinentet brukes også en del norsk stein flomsikring og andre havneprosjekter. Da som regel i store fraksjoner og steinblokker.
Stein er en enorm eksportartikkel fra Norge. Både i volum og verdi.
I 2015 ble det solgt nesten 22 millioner tonn mineraler fra Rogaland. Det er det desidert mest i Norge foran Nordland som med 8,3 millioner tonn.
Den totale produksjonen av mineraler var 98 millioner tonn i 2015. Disse hadde en verdi på 12,5 milliarder kroner og eksporten var på 6,5 milliarder kroner. Det eksportens mest pukk til Tyskland, mens de britiske øyer kommer på annenplass.