Vil bruke tog til bydistribusjon
I London tenker man nytt, og bygger om gamle passasjervogner til å frakte gods til sentrum av metropolen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
London Liverpool Street er blant Europas travleste togstasjoner med 67 millioner reisende årlig. Fra neste år blir den også en sentral for varedistribusjon. I mai skal etter planen den første togavgangen gå fra London Gateway – havnen som ligger ved utløpet av Themsen – til Liverpool Street med gods.
Det er Rail Operations Group (ROG) som sammen med havneeier DP World jobber med å utvikle denne løsningen for å hjelpe transportører med å unngå avgifter i Londons Ultra-Low Emissions Zone (ULEZ), som ble innført i år. Samtidig vil man unngå køer på veien inn til London.
Tunge kjøretøy som ikke oppfyller de svært strenge utslippskravene i London sentrum, må ut med 100 pund (rundt 1100 kroner) per tur til sonen. Dette, sammen med andre avgifter, vil føre til at en transportør risikerer å måtte ut med opptil 200 pund per tur inn og ut av London, avhengig av kjøretøytype og tidspunkt, ifølge Paul Orchard i ROG.
– Marginene er ofte svært små, og legger du til 200 pund, så er det nok til å gjøre jernbanen konkurransedyktig, sier Orchard, ifølge Financial Times (bak betalingsmur).
Planen for det nye jernbanekonseptet er å ha tre daglige avganger inn og ut av sentrum utenom rushtiden. Det skal brukes to ombygde tog med fire vogner, som tidligere har gått med passasjerer på Thameslink. Togene får nå setene fjernet og installert dieselmotor til bruk på ikke-elektrifiserte strekninger. En vogn får omtrent samme kapasitet som én stor lastebil.
Når godset er vel framme på Liverpool Street er tanken at det skal distribueres videre med elektriske varebiler og varesykler.
Ifølge ROG er en lang rekke transportører interessert i konseptet, men de ønsket ikke å navngi potensielle kunder nå. De er likevel så sikre på at dette er en god løsning, at de også ser på andre ruter.
DP World jobber også med Londons havnemyndigheter om å kunne forsyne sentrum av byen med varer via lektere som kan legge til ved et anlegg i Fulham i Vest-London.