Fremtidens last mile-lager
90.000 kvadratmeter logistikksentral med kort vei til sentrum og umiddelbart tilgang til både sjø-, vei- og flytransprot skal stå ferdig i 2024.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I Gennevilliers, ti kilometer fra Eiffeltårnet, ligger det som er Frankrikes største elvehavn. Her bygges nå et 90.000 m² stort og unikt last mile-logistikksenter.
Det er Haropa Ports, det felles selskapet til havnene i Le Havre, Rouen og Paris, som bygger senteret. Bygget blir på fire etasjer, og ligger rett ved bredden av Seinen og skal være sentral i utviklingen av elvetransport og urban distribusjon i den franske hovedstaden.
Sjø, vei, tog og fly
Her er rask tilgang til både vei- og jernbanetransport og også flytransport – Charles de Gaulle internasjonale lufthavn er bare 20 minutter unna.
Rett ved bygget er det også selvsagt kaianlegg med tilgang til elvetransport både oppover og nedover i Seinen.
Prosjektet har fått navnet Green Dock, og allerede tre år før anlegget skal stå ferdig, har selskaper som Stef, DB Schenker og Ceva Logistics vist interesse for prosjektet og gitt innspill til hvordan det skal bygges.
Arealet i bygget skal deles opp i 16 enheter à 5000 m² hver, som skal muliggjøre fleksible leiekontrakter og vekstmuligheter.
Gjenbruk
Et viktig prinsipp for byggingen av Green Dock, er bærekraft. Fasaden på bygget lages av gjenvunne materialer, blant annet tre og betong. Taket skal dekkes av 11.000 m² solceller og et varmeutvekslingssystem er koblet til Seinen for å bistå bygget med både oppvarming og kjøling. På taket blir det også plass til det største urbane jordbruksanlegget i Europa, på over 17 mål, deriblant 7 mål med drivhusareal.
Planen er at det nye logistikksenteret skal kunne tas i bruk i årsskiftet 2024/2025.