Vogntog-frykten bare øker
Med den kraftige økningen med over 30.000 flere lastebiler på veiene oppfordrer speditører og Spekter myndighetene til å ta grep rundt en jernbane i krise nå.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Initiativet må gjøres raskt for å hindre at godstransport på jernbane sporer helt av.
Det mener arbeidsgiverforeningen Spekter som viser til at antall vogntog på veiene øker kraftig.
Foreningen får støtte av Ole A. Hagen, i NHO Logistikk og Transport og kommunikasjons- og markedsdirektør i PostNord.
Kuttet 70 prosent
At tog erstattes av lastebiler har fått store konsekvenser for PostNord.
– Vi har kuttet togandelen til Kristiansand med 70 prosent. Vi kjører lastebiler i stedet, sier Hagen til NRK.
Han viser til at selskapet er lokalisert ved jernbaneknutepunkter og at de i utgangspunktet ønsker å bruke tog. Færre avganger på Sørlandsbanen og andre forhold gjør det vanskelig.
– Raumabanen er lagt ned, Bodø er i fare som knutepunkt på Nordlandsbanen og det er problemer med å få gods fram til Narvik, sier Hagen.
Han påpeker at dette skjer samtidig med at det stadig blir bedre veier. Det gjør det mulig å benytte lengre vogntog. Dessuten går det fortere. Da går kostnadene ned.
Godstrafikk på jernbane har vært et tapsprosjekt i flere år.
CargoNet som er den største transportøren av gods på jernbane i Norge, har tapt penger i mange år. I desember i fjor, kuttet de i tilbudet.
30.000 flere lastebiler
- På strekningen mellom Oslo og Kristiansand ble fire av fem daglige tog tatt bort. Denne reduksjonen av godstransport på bane tilsvarer 30.000 lastebiler på norske veier, sier direktør i Spekter, Sverre Høven til NRK som også presiserer at årsaken er manglende lønnsomhet å frakte gods på tog.
Spekter-direktøren sier at situasjonen er kritisk.
– Å kjøre tog som er dobbelt så lange som i dag, gjerne over 700 meter, vil øke effektiviteten. I tillegg er det viktig å få gods raskt fram. I dag varierer punktligheten veldig, sier Høven.
I nasjonal transportplan er det satt av 18 milliarder kroner til bedre infrastruktur på jernbanen. Målet er å gjøre den mer lønnsom.
Høven mener det ikke hjelper i den akutte situasjonen man står i nå.
Venter på statsråd-svar
Derfor har han i samarbeid med transportører og kunder vært i kontakt med Samferdselsdepartementet for å få på plass en akutt ordning.
– Nå er situasjonen så kritisk at vi ber om en miljøstøtteordning som man har fått i sju andre EU-land.
Høven tror det kan være løsningen på kort sikt inntil andre tiltak tar over.
Forslaget skal fortsatt ligge på statsrådens bord.
– Hvis hele godsnæringen legges ned, blir det 1000 flere vogntog på veiene daglig. Det vil øke CO₂-utslippene med 175.000 tonn i året. Det tilsvarer utslippene til 80.000 biler, sier Høven.
NRK har forsøkt å få samferdselsminister Jon Georg Dale i tale uten å lykkes.