Celsa velger sjøveien
Celsa Steel Service Trondheim velger sjøtransport.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Celsa losset 800 tonn stål i Trondheim Havn denne uken og føyer seg inn i rekken av stadig flere bedrifter som ser fordelene med å benytte sjøtransport.
Fjerner vogntogene
Markedssjef Halvor Romundset oppgir miljøargumentet som en viktig årsak til at de har valgt å flytte gods fra vei til sjø:
- Celsa legger stor vekt på miljøvennlige transporter. Hadde vi kjørt denne tonnasjen på bil ned fra Mo i Rana, hadde det tilsvart opp mot 30 trailere på veien.
Sterkt tilstede
Celsa har økt lagerkapasitet i Trondheim havn. Dette gjør det mulig å ta inn større partier stål samtidig, noe som også har vært utslagsgivende forvalget av sjøen som transportåre. Romundset bekrefter at flere skipninger forventes fremover.
Omtrent annenhver måned fremover vil de ta inn tilsvarende mengder med stål over kai i Trondheim Havn.
1200 tonn
Agenten Per T. Lykke oppgir at skipet Rana Frakt losset i alt 1200 tonn stål fra Mo i Rana. I tillegg til de 800 tonnene armeringsstål til Celsa, ble det også losset 400 tonn til Norsk Stål, en ikke ukjent stålimportør som også er en flittig bruker av sjøtransport.