Vil utvide godstogsuksessen på Rolvsøy
ROLVSØY: Siden 2017 har ColliCare kjørt godstog fra Italia. Det er gått så bra at de fra høsten vil sette opp en ny ukentlig avgang.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I oktober 2017 rullet det første toget inn på ColliCares terminal på Rolvsøy, mellom Fredrikstad og Sarpsborg, lastet med alle mulige typer italienske varer. Inne i hallen som brukes til lossing, finner vi blant annet fliser og industrigods.
– For oss har toget vært en ubetinget suksess, sier salgsdirektør i ColliCare Bent Arild Hære, mens han viser MT rundt på terminalen, der ukens tog er i ferd med å bli losset.
Han forteller at tanken om et godstog fra Italia til Norge dukket opp som følge av økende volumer. Italia var rett nok litt ukjent mark for ColliCare, men er et land med mye produksjon, noe som etter hvert ble gjenspeilet i volumene.
– Volumene vokste så mye, at vi så at vi hadde nok last til å starte et tog selv. Da gikk det ganske fort før vi hadde en egen løsning, sier Hære.
Vil utvide
Nå kan det også komme en utvidelse av togsatsingen. I løpet av andre halvår håper Hære at et tog nummer to kan være i drift.
– Vårt klare mål er et at tog nummer to skal starte opp i løpet av 2019. Vi er i forhandlinger med en større kunde som vil være en viktig brikke i denne beslutningsprosessen, sier han.
Toget er 550 meter langt og består av 20 Transwagon-vogner, som blir kjørt fra Parma i Nord-Italia av to Hector Rail-lokomotiver. Årlig tilsvarer toget omtrent 3250 semitrailere.
Det har avgang fra Parma grytidlig lørdag morgen, og er framme på Rolvsøy halv seks mandag morgen. Da har ColliCare et drøyt døgn på å losse, før toget forlater Rolvsøy for å dra til Sverige å hente returlast.
– Etter at det har vært hos oss, kjører toget videre til Sverige for å laste gods som skal tilbake til Italia, forklarer Hære.
Til lossingen bruker ColliCare egne ansatte, som flytter arbeidsdagen sin en dag i uka fra ColliCares nye hovedanlegg i Vestby og til Rolvsøy.
– For å tilby den beste service og kvalitet, opererer ColliCare kun med egne ansatte terminalarbeidere, som er spesialopplært og jobber med toget hver uke, forklarer Hære.
1500 tonn per tog
I Parma er det ansatte på en stor terminal, der ColliCare leier plass, som gjør jobben.
– De hjelper oss å utnytte vognene best mulig. Vognene kan ta 60–65 tonn hver, noe som tilsvarer 1500 tonn per togsett, sier Hære.
I dag er kapasiteten til toget begrenset til 20 vogner, men ColliCare ønsker å øke. Det foreligger som nevnt planer om en ekstra avgang, men også om å gjøre dagens tog lengre.
Alpene utgjør imidlertid en begrensning. De to lokomotivene kan ikke trekke mer enn 20 vogner mellom Italia og Sveits, men i løpet av september er det planer om å koble på ti ekstra vogner i Sveits, slik at det kommer 30 vogner til Rolvsøy hver mandag.
Omlasting
Å bruke toget framfor semitrailere fra Italia, medfører unektelig noe ekstra håndtering av godset. Og å bruke lukkede vogner framfor containere eller semitrailere på toget krever noe mer håndtering.
– Vi ser heller det som en mulighet for fleksibilitet enn at det er et problem med omlasting. Vi kan laste alt fra små kolli til industrigods med lange lengder. Dessuten ville det vært mer komplisert å få retur på containere eller semier, forklarer Hære.
En stor del av kundene som bruker toget, benytter også ColliCare til videre framføring av godset i Norge, eller faktisk til Sverige. Jula er en stor kunde av ColliCare og mye som skal til deres gigantiske hovedlager i Skara, går via Rolvsøy.
Tilbyr lagring
For kunder som ønsker litt fleksibilitet på leveringstidspunkt eller henting, tilbyr ColliCare også gratis lagring i noen dager inne i den 165 meter lange terminalen levert av OB Wiik.
For å få plass til de 20 vognene på terminalen må toget deles i to, der rundt halvparten kjøres inn i hallen. Lossing kan foregå både ute og inne så lenge været er godt. Og der har ColliCare hatt flaks så langt.
– Det har ikke vært en mandag her nede i år med regnvær, ler Hære.