Tar roret i Color Line Cargo
Terje Røli tar over ledelsen i det selskapet som leverer mest sjøtransport av gods til og fra Norge.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Selskapet har daglige anløp til Kristiansand, Larvik, Sandefjord og Oslo. Godsvolumet tilsvarer 23% av det totale volumet over Svinesund med lastebil hver dag.
Terje Røli kommer fra stilling som Direktør for Revenue Management og Inntektsoptimalisering og har arbeidet over syv i Color Line.
God inntjening står i fokus hos den nye cargo-lederen.
- Vi skal videreforedle Hirtshals-Larvik, en viktig strekning for importen til Norge, sier Røli til Shortsea Shipping.
Stor vogntog-trussel
- Hele bransjen lider av svake resultater med sterk konkurranse fra utenlandske vogntogselskaper. Disse vinner markedsandel inn til Norge, og som har store fordeler av kabotasjekjøring innenlands, sier Røli og fortsetter:
- Vår kapasitet er fullt utnyttet og vi jobber derfor for en sunnere rate-strategi hvor målet er å styrke topplinjen for videre ekspansjon av vårt tilbud, sier Røli som ønsker sterkere transportsamarbeid aktørene i mellom for å sikre gode logistikkløsninger for import og eksportindustrien.
Miljøfokus
Color Line har et sterkt miljøfokus. De var først med landstrøm, allerede i 2011, og bruker nå landstrøm i alle skandinaviske havner. I Oslo alene utgjør landstrøm et redusert utslipp av NOX tilsvarende 5000 biler. De bygger også verdens største hybrid-skip, som skal settes inn i ruten mellom Sandefjord og Strømstad.
- Som en kuriositet vil spillvarmen brukes til å dyrke grønnsaker på øverste dekk, sier Røli.
Color Line Cargo tilbyr skipning på følgende strekninger: Hirtshals-Kristiansand (2x/dag), Hirtshals-Larvik (2x/dag), Strømstad-Sandefjord (4x/dag), Kiel-Oslo (1x/dag).