Den nye motvektstrucken fra Combilift kjører like godt sidelengs som forover og bakover, og retningsforandringene kan nå gjøres i fart. Salgssjef hos den norske importøren, Jan Ove Ekerhaugen, trives på førerplassen.

Combilift med fireveis motvektstruck med dynamisk styring

STUTTGART: Et nytt styresystem gjør den nye motvektstrucken til Combilift både smidig, effektiv og rask.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

KLOKKERTRO: Jørund Woll og Jan Ove Ekerhaugen hos den norske importøren Materialhåndtering, tror at den nye trucken vil bli en vinner på det norske markedet.

Combilift er kjent for sine fireveistrucker, som kjører like godt til høyre og venstre som fremover og bakover. Det gir fordeler inn og ut i trange reolganger. Svakheten har vært at trucken har måttet stoppe for å skifte retning. Hjulene vris rundt mens trucken står stille – noe som også gjør at gummien på dekkene slites raskt.

Med den nye motvektstrycken Combilift Combi-Cube løses dette problemet gjennom systemet Dynamic 360 Steering – som tidligere er brukt på sidelasteren Combi MR4. Ved å styre med en joystick i tillegg til rattet, kan føreren endre retningen trucken kjører på mens trucken er i bevegelse.

Det gjør at retningsforandringen tar mye kortere tid, samtidig som gummien «lives to see another day».

– Fin oppgradering

– Vi har mange fireveistrucker i det norske markedet, og dette er en fin oppgradering og videreutvikling av dette produktspekteret, sier Jan Ove Ekerhaugen salgssjef hos den norske Combilift-forhandleren Materialhåndtering, når vi møter ham på Combilift-standen på Logimat i Stuttgart.

Der står Combi Cube som hovedtrekkplasteret, og gjør stadige demonstrasjonsturer på imponerende smidig vis.

– Når du skal gjøre den trinnløse endringen, vrir du på joysticken. I tillegg har du styring som en vanlig motvektstruck med rattet. Når retningsforandringen er gjennomført, vippes en retningsbryter over for å fortelle trucken at hovedretningen nå er en annen.

– Spares inn

Trucken med det dynamiske styringssystemet blir ikke overraskende noe dyrere enn tilsvarende modeller med det gamle retningsforandringssystemet. Men det bør raskt være spart inn, mener Ekerhaugen.

– Den er noe dyrere, men om man tar med dekkslitasje og tidsbesparelse gjennom hele brukspriodne, som gjerne er på minst sju år, er dette raskt spart inn, mener Ekerhaugen.

Palletrucken CombiCS har batteribytte i motsetning til de fleste sniler, og dermed kan man potensielt klare seg med færre trucker totalt sett.

Materialhåndtering har rundt 200 fireveistrucker gående i Norge i dag, og Ekerhaugen forventer at mange av disse vil byttes inn i en Combi-Cube når tiden er moden.

Maskinen har videre tre tonns løftekapasitet, og kan utstyres med en lang rekke mastetyper som gir løftehøyder fra fire og opp til seks meter. Maskinen kommer kun med elektrisk drift. Man legger også raskt merket til et svært stort bakhjul, samt at alle hjul er av gummi slik at maskinen uten problemer kjører inne som ute, og vil ha få problemer med utfordrende gulv og ujevnheter.

Fremsnakker solid palletruck

Et annet produkt Ekerhaugen gjerne vil vise oss på Combilift-standen er palletrucken CombiCS. Dette er ikke en ny maskin, men en truck han mener har fått ufortjent lite oppmerksomhet, og dermed salg, i Norge.

CombiCS har også solide fremhjul som tåler hjuling fra ramper og kanter uten å måtte byttes i tide og utide.

– I Norge brukes sniler til å kjøre inn og ut av lastebiler og containere og inn på lageret. CombiCS har solide fremhjul sammenlignet med snilene, og tåler en skikkelig truck på lasteramper, sier Ekerhaugen.

Han mener videt maskinen har en stor fordel gjennom at den kan bytte batteri, slik at man kan klare seg med et mindre antall trucker sammenlignet med sniler.

– Da må ofte maskinen stå og lade, og dermed være «ute av drift». Med Combi CS bytter man bare batteriet raskt og kjører videre med samme truck, sier Ekerhaugen.

Combi CS er også utstyrt med styresystemet som gjør at man kan vri ledehendelen helt til siden på trucken, og likevel kjøre den rett frem eller bakover. Det minsker risikoen for ulykker, og gjør det mulig for føreren å ha bedre sikt til lasten når den skal av og på gaflene.

Powered by Labrador CMS