Blått hav og blå himmel for Halvard Aglen
Containerne blir dobbelt så mange og trailerne fire ganger så mange.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det viser prognoser for godstrafikken over Kristiansand Havn de neste 50 årene.
- Den formidable veksten, som fremkommer i rapporten Godsprognosen frem til 2065, er viktig å ta med seg når fremtidens havn i Kristiansand nå skal planlegges, sier havnedirektør Halvard Aglen.
Strategisk plassert
Den sterke veksten kommer som følge av en strategisk plassering med kort vei til Europa, noe som gjør Kristiansand til et ledende knutepunkt for ferge, container og trailer.
- Vi får også hjelp fra dansk side, hvor det satses hardt på E39 fra Hirtshals til Tyskland. Havneanlegget i Kristiansand må oppdimensjoneres om vi skal ta unna trafikkøkningen som forespeiles. For å være en betydelig containerhavn må vi kunne ta imot skip som er lenger og stikker dypere enn i dag, sier Aglen.
Tredobles
Fremtidens containerskip i Kristiansand vil ha en kapasitet på opptil 8000 TEU. I 2065 må Kristiansand Havn kunne ta hånd om opp mot 260.000 TEU i året, mer enn fem ganger flere enn i dag.
Containerhavna alene trenger da å tredoble sitt areal.
Aglen understreker at det er mye som må på plass for å ta del i den videre veksten. Blant annet ny E39 med direkte adkomst til ferge og ny jernbanetilknytning til fremtidig fergeterminal.
Styrker sjøtransporten
- Om vi lykkes, vil Kristiansand Havn bidra til å styrke sjøtransportens og jernbanens konkurranseevne, og sette disse transportformene i stand til å ta av for en del av den ventede veksten, og kanskje til og med avlaste veinettet. En stor og sterk havn er ikke bare viktig for å betjene regionens transportbehov. Havna er en viktig forutsetning for utviklingen av næringslivet på Sørlandet, sier Aglen.
Kristiansand Havn utarbeider nå med ny havneplan som forventes å være klar tidlig i 2015.