Rigger for videre vekst i containerhavna på Sjursøya
Etter mandagens åpning er containerhavna i Oslo klar til å håndtere ytterligere vekst i trafikken.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Containerhavna på Sjursøya har hatt 40 prosent vekst siden 2016, da dagens operatør Yilport tok over. I år kommer antall TEUs håndtert til å nærme seg 280.000, og dermed nær smertegrensen på hva som er mulig å få til med området og utstyret Yilport hittil har hatt til rådighet.
Mandag var derfor en gledens dag både for Oslo Havn og Yilport, da et nytt stableormåde for containere med medfølgende tre nye RTG-kraner ble offisielt åpnet, sammen med Yilports nye administrasjonsbygg.
– Oslo er en havneby som frakter stadig mer gods sjøveien. Havnevirksomheten betyr mye for næringslivet i Oslo og på Østlandet. Havna skal vokse sammen med byen, sa byråd for næring og eierskap, Victoria Marie Evensen i sin åpningstale.
Stor investering
For å få til det nye containerområdet ytterst på Sjursøya, har man vært nødt til å fylle ut deler av bassenget som ligger på nordsiden av Sjursøya, og flytte en vei. Investeringen på rundt 170 millioner kroner, gjør at havna nå er rigget for å kunne håndtere opp mot 400.000 TEUs årlig
– Vi har klart oss frem til nå, men for å vokse videre trenger vi den økte kapasiteten vi nå får. Med den nye stacken vil vi ha kapasitet til å håndtere opp mot 400.000 TEU i alle fall 350-360.000, sier terminalsjef hos Yilport Bjørn Engelsen til MT.
Det brede målet i norsk politikk er å flytte så mye godstransport som mulig fra veien til sjø og bane. Veksten i containertrafikken over Sjursøya har bidratt til dette, men det nytter ikke hvile på laurbærene. Konkurransen om godset fortsetter, og målet er at kapasiteten som ble innviet mandag, ikke skal være nok om noen få år.
– Sjursøyas utvikling har vært fantastisk, men den er langt fra ferdig. Det er behov for store logistikkarealer, understreket næringsbyråd Evensen.
Lover flere investeringer
Havnestyrets leder Marthe Scharning Lund lovet også penger til videre investeringer, og at penger Oslo Havn tjener på byutvikling fra for eksempel Vippetangen eller Hjortnes skal investeres i Sydhavna.
– Vi skal fortsette å investere store beløp her ute, sa styrelederen.
Og planene om videre utvidelser er allerede i gang.
– Det ligger i planene våre å bygge ut videre og lage en «Stack 3.2», sier Scharning Lund.
En «Stack 3.2» vil være enda et containerstablingsområde tilsvarende det som ble åpnet mandag. Det vil imidlertid kreve ytterligere store utfyllinger i bassenget, samt at Skipshallen Skur 88, der åpningen mandag ble feiret med kake, må rives.
Kommersiell direktør i Oslo Havn Einar Marthinussen forklarer at reguleringsarbeidet med en slik videre utvidelse er i gang.
– Når det skjer vil jo være avhengig av volumutviklingen, men det handler om å være i forkant her. Vi må jo tro at skiftet fra vei til sjø fortsetter. Da må vi ta avgjørelser tidsnok, sier Marthinussen.