– Ingen kjøper juletrær i januar
Geir Mellingen er som veldig mange andre vareeiere, fortvilet over den globale leveringskrisen. Han venter på tre containere fra Kina med plastjuletrær og julepynt. Er han ekstremt heldig, kommer alle tre containerne før jul.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
En mangel på forutsigbarhet gjør at noen julekampanje er vanskelig å sette i gang, for både for Hageland Gjennestad og andre innen varehandelen.
Geir Mellingen, avdelingsleder Hageland Gjennestad i Stokke, har bevart humøret, men er fortvilet over situasjonen. Han har flere ganger fått meldinger om at de ulike containerne er forsinket og ventet til Norge på et senere tidspunkt. Og så meldes det om ytterligere forsinkelser noen dager etter. For øyeblikket tror han den ene containeren med minijuletrær og julepynt befinner seg på et containerskip ett eller annet sted utenfor Europa. Den er meldt ankomst til Norge 17. november. To containere med plastjuletrær er meldt 24. november og 1. desember. Men – forsinkelser kan fremdeles skje.
Tett opp i julen
– Dertil kommer det en til to dager å få containerne hit fra Larvik havn. Det betyr at den siste containeren som ankommer, i beste fall vil kunne pakkes ut her hos oss fredag 3. desember, kanskje først mandag 6. desember. Da er det i seneste laget å sette i gang en kampanje, påpeker Mellingen.
Å trykke kampanjeavis eller lage salgsfremstøt digitalt, kan ikke gjøres før Hageland Gjennestad er sikker på at varene de har bestilt, har ankommet. Ikke minst at det som er bestilt faktisk er i containerne. Det er ikke vanskelig å forstå at situasjonen er utfordrende for vareeiere, som har bestilt sesongvarer – og som ikke ankommer til rett tid fra Kina spesielt og Asia generelt.
Jul blir det uansett hos Hageland Gjennestad, som har sikret seg varer fra andre steder og dessuten har julevarer stående på lager. Nå krysser de ansatte fingre og tær, for at de kunstige juletrærne ankommer før julen ringes inn.
Droppe avhengigheten?
Ikke alle varer til Hageland Gjennestad kommer fra Asia. Mye lages også i Europa.
– Vi får varer fra eksempelvis Østerrike og Holland. Europafrakten går greit uten de store problemene. Men – problemet er Kina. I tillegg til krisen innen global vareleveranse, har kinesiske myndigheter satt i gang strømrasjonering. Fabrikker som tidligere produserte varer fem dager i uken, har nå kun lov til å produsere to dager pr. uke. Det får meg til å tenke på at vi kanskje bør vurdere andre produksjonsland andre steder i verden. Rett og slett ikke lenger være så avhengig av Kina, sier Geir Mellingen.
Hans erfaring gjennom pandemien, er at ett land som produserer så mye som Kina, gjør varehandelen fryktelig sårbar når uforutsette ting inntreffer der. Det være seg pandemi, naturkatastrofer, politikk, containermangel eller for mange skip i opplag.
Prisvekst
Mellingen påpeker også det faktum at en container, som før kostet om lag 20.000 kroner å frakte sjøveien fra Asia til Norge, nå koster 150.000 kroner å få hit. Varene som Hageland Gjennestad får tilsendt i containere tar stor plass. Ergo – det trengs flere containere for å få nok varer til å dekke kjøpernes behov.
– Det er litt forskjell på å få tilsendt en container med klær og en container med hagemøbler, påpeker han.
Spekulerer?
Mellingen stiller også spørsmålet som Moderne Transport er kjent med stilles av flere vareeiere i disse dager:
Spekulerer de oversjøiske rederiene i den globale leveringskrisen? Om to containere står på kaien – og det kun er plass til én om bord. Den ene vareeieren er villig til å betale 100.000 kroner for å få til Norge. Den andre vareeieren er villig til å betale 180.000 kroner. Hvilken container tar rederiet med seg? Den som kom først til havnen – eller den som gir mest kroner i skipskassen?
Hagemøbler opp til taket
Nå er det ikke slik at Geir Mellingen opplever forsinkelser i vareleveranser fra Kina for første gang. Også i sommer opplevde han å få containere med hagemøbler først levert, da sesongen var over i september. Noe som også skapte en lokal mini-krise. Til alt hell hadde Hageland Gjennestad nok lagerplass, som de tok i bruk. Hagemøbler i pakker står nå stablet til taket flere steder.
Som Mellingen påpeker, har leveringskrisen kostet unødvendig mye penger.
– Lagrene som nå er fulle av hagemøbler, kunne vært leid bort til andre, påpeker han. Det er dyrt å ha varer stående på lager, for den sum vareeier har betalt, er låst inntil den selges.
Et eksempel avdelingslederen forteller om til Moderne Transport dreier seg om sett med hagemøbler som ble bestilt sommeren 2020. Gruppene kom oppdelt og veldig forsinket. Stolene kom i februar, påheng til stolene kom i juni og bordene kom i september. Det sier seg selv at ingen kan selge hagegrupper om sommeren og deretter be kundene om å hente siste del til gruppen de har kjøpt på slutten av sesongen.
Til tross for mye motgang grunnet forsinkelser i varetransporten, har Hageland Gjennestad greid å selge bra inneværende år.