Foto: Istockphoto.
Blir større og større
Siden 2006 har gjennomsnittlig størrelse på containerskip doblet seg til 4 580 TEU, og skip med kapasitet på mer enn 12.000 TEU har stått for 51 prosent av flåtens kapasitetsutvidelse.
I dag står 626 skip for 36 prosent av den globale containerflåtens kapasitet og trenden ser ut til å fortsette ettersom de store skipene dominerer ordrebøkene, skriver BIMBCO.
Da Emma Maersk ble levert i august 2006, var skipet det største containerskipet i verden. Det er 400 meter langt, 56 meter bredt og har en kapasitet på rundt 17.800 TEUs (14.000 TEU ved levering). Det tidligere største skipet hadde en kapasitet på 9500 TEUs og ble levert bare to måneder tidligere.
I 2006 var det ikke mange tegn som indikerte at Emma Maersk signaliserte en revolusjon som fortsatt dominerer containerfrakt i dag. De eneste skipene som var bestilt av en lignende størrelse, var Emma's sju søsterskip. Faktisk tok det ytterligere seks år før det niende skipet av samme størrelse ble levert.
Imidlertid ble det til slutt født en ny kategori containerskip, Post Panamax. For store til å passe til og med de nye slusene i Panamakanalen som åpnet i 2016, har de en kapasitet på mer enn 17.000 TEUs. De aller største i dag har en kapasitet på 24.000 TEUs.
En mindre skipstype utviklet seg parallelt med de aller største. De er kjent som Neo Panamax og kan passere gjennom de nye slusene i Panamakanalen med en kapasitet på 12 000-17 000 TEUs.
De aller største skipene har betydd at servicetilbudene ikke har utviklet seg som de ellers ville ha gjort. Likevel, ettersom flåten nå består av 68% flere skip enn i 2006, har linjeoperatørene fremdeles kunnet utvide servicetilbudet og dekke flere ruter, selv når man tar hensyn til at seilingshastighetene har redusert betydelig i løpet av perioden.
Neo Panamax- og Post Panamax-skipene bidrar med nesten 70 prosent av kapasiteten som er bestilt, og de vil fortsette å drive veksten i den globale flåten.
BIMBCO anslår at ved slutten av 2025 vil det gjennomsnittlige containerskipet være større enn 5000 TEUs.