Girteka-systemets første el-trekker skal kjøre for Coop i Trondheim
Thermomax setter El-Volvo i drift i Trondheim sentrum. Dette blir den første elektriske lastebilen i Girteka-systemet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Thermomax får i disse dager levert sin første elektriske
trekkvogn, en Volvo FH Electric. Den skal settes i trafikk mellom Coops lager i
Heimdal i Trondheim, og jernbaneterminalen på Brattøra i Trondheim sentrum.
– Den vil kjøre fem-seks turer om dagen, og her kommer den elektriske trekkeren til sin rette, forteller daglig leder i Thermomax, Tore Rødsten til MT.
Tur-retur Brattøra
Godset som fraktes vil være Coops varer som skal på godstoget nordover på Nordlandsbanen, for så å bli distribuert fra godsterminalen på Fauske av Co-Trans.
Lastebilen vil kjøre rundt 150 kilometer daglig, noe som er godt innenfor bilens rekkevidde. Det vil heller ikke være nødvendig å lade bilen i løpet av arbeidsdagen. Bilen vil lades om natta ved Coops lager.
God økonomi
Rødsten forteller at selv om en elektrisk trekkvogn i dag koster rundt fire millioner kroner, før Enova-støtte, er det økonomiske regnestykket godt.
– Vi betaler i dag mye i bompenger, som denne bilen slipper og dieselen er samtidig blitt så dyr, at dette regnestykket faktisk blir ganske bra, sier Rødsten.
Thermomax har en gjenkjøpsavtale med Volvo etter fire år, og selv om kontrakten med Coop går ut om tre år, er Rødsten trygg på at investeringen er god.
Thermomax er har hovedkontor på Heggstadmoen i Trondheim. Hovedinntektskilden er kjøring av Coop sine varer mellom Østlandet og Trøndelag i tillegg til fisk for MOWI fra Hitra/Ulvan ned til Oslo.
Første i Girteka-systemet
Selskapet er 100 prosent eid av det litauiske transportselskapet Girteka. Thermomax’ nye el-bil er den første som går på strøm i hele Girteka-systemet – som teller rundt 10.000 lastebiler.
Dermed blir Thermomax-bilen og Coop-samarbeidet også brukt i den internasjonale markedsføringen til selskapet. Ifølge Rødsten har Girteka ytterligere ni elektriske trekkvogner fra Volvo i bestilling, men det er foreløpig uklart hvor i Girtekas nettverk de skal kjøre.
I pressemeldingen fra Girteka, sier Coops logistikkdirektør Roger Nyeng:
– Coop har lenge jobbet i strategisk fase med tunge biogasskjøretøy. I dette samarbeidet med Thermomax og Girteka, er vi nå glade for at vi går inn i æraen for elektriske kjøretøy innen tungtransport. Vårt nære samarbeid og felles bærekraftsmål har vært avgjørende for å få til denne avtalen. Dette kjøretøyet skal etter planen kjøre mellom lageret vårt i Trondheim og jernbanestasjonen i sentrum, noe som vil utgjøre en betydelig reduksjon i klimagassutslipp.
Biogassbiler på vei
Tore Rødsten kan ellers fortelle at Thermomax også har tre biogasslastebiler i bestilling, som trolig vil bli levert i første kvartal neste år. De skal gå i selskapets regulære trafikk mellom Coops lager ved Gardermoen og til Trondheim.
– Med biogassfyllestasjon både hos Coop ved Gardermoen og i Trondheim vil rekkevidden og driften her være uproblematisk, sier Tore Rødsten.