Lastebilsjåfør er et yrke med særdeles få kvinner. Og gjennomsnittsalderen øker år for år.
Illustrasjonsfoto: Dachser
97 av 100 lastebilsjåfører i Norge er menn
Og det er økende mangel på lastebilsjåfører i Norge, Europa og verden.
Tall fra SSB viser at kun tre prosent av lastebil- og vogntogsjåfører i Norge er kvinner.
Det er i tillegg høy og økende gjennomsnittsalder på dagens sjåfører, der mange nærmer seg pensjonsalder, sammenfalt med generelt liten interesse for yrkessjåførfaget blant unge.
- Sjåførfaget må bli mer attraktivt
De siste årene har nyhetsbildet for transportbransjen vært preget av den store mangelen på lastebilsjåfører. Dette er aktualisert av IRUs (International Road Transport Union) rapport om sjåførmangel: «Driver Shortage Global Report 2022». Rapporten viser et vedvarende globalt problem, hvor mangelen på arbeidskraft vil ha konsekvenser, ikke bare for transportbransjen, men samfunnet som helhet.
I rapporten fra IRU kan man blant annet lese at over 2,6 millioner lastebilsjåførjobber ikke ble fylt i 2021.
I Europa økte antallet ledige lastebilsjåførstillinger med 44 % mellom januar og september 2022, viser rapporten.
- Situasjonen med mangelen på sjåfører er kritisk, men en realitet vi i transportbransjen er nødt til å forholde oss til, sier General Manager Armend Krasniqi i Dachser Norway.
Han mener at transportselskaper generelt kan bidra til å gjøre sjåførfaget mer attraktivt, og å støtte sine samarbeidspartnere til å finne kvalifisert arbeidskraft.
- Vi har lite utskiftninger av sjåfører og de fleste av sjåførene har vært hos oss i mange år. Dette forteller at de trives å jobbe med oss. Hos Dachser arbeider sjåførene med en algoritme som skaper et optimalisert ruteforslag for sjåføren basert på ulike parametere som tids- og miljøpåvirkning, men til syvende og sist er vi avhengig av sjåførenes ekspertise og kunnskap – uten sjåfører er det ingen transportbransje, fastslår Armend.
Årsakene er sammensatte
Sjåførmangelen er et strukturelt problem på verdensplan. I Norge anslår Norges Lastebileier-Forbund og Asko Nord AS at vi vil trenge rundt 10.000 nye lastebilsjåfører innen ti år.
Årsakene til mangelen på sjåfører er sammensatt og mangfoldig. Det som diskuteres som noen av de primære grunnene til problemet, er negativ offentlig oppfattelse av sjåføryrket, dårlig lønn og arbeidsvilkår, lovmessige krav til arbeidstider og lange arbeidsdager, lærermangel og høye kostnader knyttet til sertifikater og opplæring.