Volvo står for hele veksten
I registreringsstatistikken for lastebiler akkumulert pr. utgangen av august ser man klart at det er den tyngste klassen som sørger for at det fortsatt er vekst i lastebilmarkedet, og Volvo alene står for hele veksten.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hvis man ser bort fra den litt marginale klassen mellom 10,0 og 15,9 tonn har alle klassene, bortsett fra den tunge over 22 tonn, en varierende tilbakegang. Verst er det i de to letteste klassene. Denne tendensen har vi sett en stund, og vi får altså en vridning fra lette til tunge lastebiler i Norge.
Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre der, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler. Vi kan imidlertid ikke garantere at det ikke kan finnes noen campingbiler i kategorien «andre», spesielt i den letteste klassen.
3,5 – 5,9 tonn
Dette er den såkalte «Sprinter-klassen» hvor Mercedes Benz er klart størst med mer enn halvparten av markedet. Tilsvarende kjøretøy fra Volkswagen, Crafter, har under halvparten så mange registreringer, men er den eneste som kan vise til økning i dette segmentet som ellers har en betydelig tilbakegang.
6,0 – 9,9 tonn
Også dette segmentet har en tilbakegang i nærheten av 20%. Alle, bortsett fra Fuso og DAF, har gått ned i antall, men i et synkende marked har Iveco likevel styrket sitt lederskap. Renault har hatt en betydelig tilbakegang.
10,0 – 15,9 tonn
Dette beskjedne segmentet står i ro – en ekstra bil akkumulerte til og med august sammenlignet med samme periode i fjor. Dette er fortsatt MAN-klassen med mer enn hver tredje registrering, men Mercedes-Benz haler innpå. Renault har hatt en katastrofal nedgang i dette segmentet, og det blir spennende å se om Volvo klarer å få opp farten på sitt andre lastebilmerke her i landet.
16,0 – 21,9 tonn
Dette nest største segmentet har ikke hatt så sterk tilbakegang som de lettere klassene. Det er nesten «close race» mellom Volvo og Scania som begge har styrket markedsandelen litt fra samme tidspunkt i fjor. MAN, DAF og Iveco har tapt, men ikke på noen måte så katastrofalt som Renault. Det blir spennende å se om en sterkt fornyet kjøretøyserie får positive effekter fremover.
22 tonn og tyngre
Dette er den virkelig tunge lastebilklassen Norge, i dobbelt forstand. De tyngste bilene har så avgjørende betydning i det totale bildet, at det er utviklingen her som avgjør hvordan lastebilmarkedet er. Segmentet alene har en fremgang på 13%, og det mer enn oppveier nedgangen i tre av de øvrige klassene, slik at lastebiler totalt har en fremgang på vel 6% pr. utgangen av august sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Det er altså fortsatt bra trykk i det norske markedet.
Men det er ulikt fordelt. Volvo alene vokser mer enn veksten i hele segmentet. En markedsandel på 44% er imponerende. Scania øker så vidt i antall, men taper i markedsandel, mens også Mercedes-Benz har en brukbar vekst. MAN er neppe særlig fornøyd med å havne på 5,4%. Nyttekjøretøy-produsenten med base i München har et program som begynner å dra på årene. Er det årsaken? Heller ikke DAF bør være altfor fornøyd, men har kanskje foreløpig ikke maktet å få noe særlig effekt av et nytt kjøretøyprogram. Nye biler har absolutt ikke hjulpet Renault heller.