Frode Neteland og Norsk Scania toppet registreringsstatistikken i 2024 og klatrer rett til topps også i januar i 2025.

Registreringsstatistikken: Scania overlegne i januar

STARTEN: Scania topper registreringsstatistikken for januar etter en "knusende" måned.   

Scania starter der de avsluttet fjoråret, på toppen av registreringsstatistikken. Om vi ser på markedsandelene over 16 tonn har de nesten dobbelt så mange registreringer i januar som det Volvo hadde.

Færre registreringer

Sammenlignet med samme periode i fjor har antallet lastebilregistreringer gått ned med 13 prosent. For kjøretøy i klassen over 16 tonn er nedgangen på 10 prosent. Scania er overlegent sterk på dieseldrevne lastebiler og har også et godt grep på gassmarkedet i januar. Når det gjelder elektriske drivlinjer, er det fortsatt Volvo som dominerer dette segmentet.

Det er en betydelig reduksjon i andelen dieseldrevne lastebiler i januar, mens både gass- og elektriske lastebiler har hatt en prosentvis økning. Likevel er de totale registreringstallene forholdsvis beskjedne.

Lastebiler under 4 250 kilo

I segmentet mellom 3 500 og 4 250 kilo var det kun registrert elektriske varebiler. Segmentet hadde en reduksjon på hele 54 prosent, med kun 12 registrerte biler i januar. Mercedes havnet på topp med 6 registreringer, etterfulgt av Ford med 4 biler. Ford hadde en kraftig nedgang på 83 prosent. Maxus og Toyota registrerte én bil hver.

Mellomtunge lastebiler (4 251–15 999 kilo)

Også i segmentet mellom 4 251 og 15 999 kilo var det få registreringer. Kun 28 lastebiler ble registrert i januar, hvorav 27 dieselbiler og én gassdrevet bil. Iveco toppet segmentet med 10 registreringer, tett fulgt av Mercedes med 9.

Segmentet mellom 16 000 og 21 999 kilo

Dette segmentet opplevde en nedgang på 32 prosent fra fjoråret, med kun 26 registrerte biler i januar. Scania leder med 9 registreringer, én mer enn Volvo som hadde 8, mens Renault tok tredjeplassen med 4 registreringer.

Når det gjelder drivlinjefordelingen i dette segmentet, er dieselandelen nå nede på 61 prosent. Elektriske lastebiler utgjør 27 prosent, mens gassdrevne står for 12 prosent. I dieselsegmentet er det uavgjort mellom Scania og Volvo, som begge har 6 registrerte biler hver. Det er registrert 7 elektriske lastebiler i segmentet, mot ingen i samme periode i fjor. Renault topper med 3 elektriske registreringer, mens Mercedes og Volvo har 2 hver. De tre gassdrevne bilene er levert av Scania.

Tunge lastebiler over 22 tonn

I det tyngste segmentet over 22 tonn er Scania totalt dominerende med en markedsandel på 59 prosent, mot Volvos 30 prosent. Samlet står disse to produsentene for nesten 90 prosent av markedet. Mercedes ligger på tredjeplass med en markedsandel på 5 prosent.

Når vi ser på drivstofftyper, er diesel fortsatt dominerende, men andelen har falt med nesten 8 prosentpoeng fra i fjor og ligger nå på 81,5 prosent. Gassandelen har nesten doblet seg, fra 7,8 prosent i januar 2024 til 14,2 prosent i januar 2025. Andelen elektriske lastebiler har også økt noe, fra 3 til 4,2 prosent.

Alternative drivlinjer på fremmarsj

I klassen over 16 tonn er det en total reduksjon i registreringer på 10 prosent. Dieselandelen har falt fra 89,5 prosent i januar 2024 til 80,3 prosent i januar 2025. Gassandelen har økt fra 7,8 til 14,1 prosent, og elektriske lastebiler har økt fra 2,7 til 5,6 prosent.

Ser vi kun på de batterielektriske lastebilene, har antallet økt med 85 prosent. Volvo leder dette segmentet med 50 prosent av registreringene. Scania ligger på en knapp andreplass, foran Renault. Mercedes er den siste av produsentene som har levert elektriske lastebiler over 16 tonn i januar.

Gassdrevne lastebiler har hatt en betydelig økning de siste årene og vokste med 62 prosent i januar. Scania har en markedsandel på 56,7 prosent, mens Volvo har 41,7 prosent. Samlet har de to svenske produsentene nær 100 prosent av markedet for gassdrevne lastebiler i januar.  

Powered by Labrador CMS