Samferdselsminister Jon Georg Dale vil ha strengere regler for vinterdekk på tunge kjøretøy. Her tester han ut å legge på kjetting.

Ber om skjerpede dekk-krav

- Det skal være trygt å ferdes på norske vinterveier. Derfor har jeg nå bedt Vegdirektoratet skjerpe reglene for vinterdekk for tunge kjøretøy ytterligere, sier samferdselsminister Jon Georg Dale.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselsdepartementet ba fredag Vegdirektoratet om å skjerpe kravet til vinterdekk for tunge kjøretøy.

- Dette er et til tiltak i arbeidet for økt sikkerhet og framkommelighet på norske vinterveier. Jeg ønsker at denne innskjerpingen skal gjennomføres så raskt som mulig, og før neste vintersesong, sier Dale.

3PMSF kan bli påkrevd dekkmerking på vinterdekk.

I 2013 innførte regjeringen et påbud om vinterdekk for tungbil over 3500 kg med unntak av løfteakslinger. I 2014 ble påbudet utvidet og det ble innført påbud om vinterdekk på alle akslinger.

Problemet nå er at et er vanskelig å si hva som er et godt vinterdekk, fordi den påkrevde merkingen M+S fortalte lite om dekkets reelle kvaliteter på vinterføre. Nå har blant annet Tyskland innført krav om 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake) på vinterdekk. Samferdselsdepartementet har nå bedt Vegdirektoratet om en skjerping etter samme mønster som i Tyskland.

3PMSF er en EU-regulert standard med blant annet krav til gummiblandingen. M+S er kun et merke dekkprodusenten setter på dekk de selv mener er bedre egnet til bruk i gjørme og på snø enn andre dekk.

Departementet ber direktoratet vurdere om kravene bør gjelde driv- og styreakslinger eller alle hjul inkludert hjul på tilhenger, samt hvorvidt det vil være nødvendig med en overgangsperiode.

Powered by Labrador CMS