Gigantsamarbeid om grønne ekspressleveranser
Google kjøper grønne flyturer av DHL.
DHL og Google har inngått samarbeid om å bruke DHL
Express GoGreen Plus bærekraftig flydrivstoff-tjeneste (SAF) for å redusere
utslippene fra flytransporten deres. Dette gjelder ekspressfrakt av
Google-enheter innenfor forretningsenheten «Devices & Services» i Amerika,
Asia og Europa.
– Google har som mål å oppnå nullutslipp i alle våre operasjoner og verdikjeder innen 2030. Å optimalisere hvordan vi transporterer Googles enheter rundt i verden er en viktig del av denne reisen. Derfor er vi glade for å jobbe med partnere som DHL, som deler vår lidenskap for nullutslipp. SAF-programmet er et stort skritt fremover i den retningen, sier Omar Molina, global transportsjef i Google.
Startet samarbeidet på symposium
Dialogen mellom Google og DHL Express ble initiert under DHL Era of Sustainable Logistics Global Summit som ble holdt i Valencia april 2023, som samlet sentrale beslutningstakere, kunder og interessenter for å diskutere renere og grønnere logistikk.
På bakgrunn av toppmøtet valgte Google å samarbeide med DHL Express om et pilotprosjekt i juni i fire måneder, ved bruk av SAF. Piloten viste seg å være vellykket, og førte til at Google utvidet partnerskapet med DHL Express og tok i bruk GoGreen Plus-tjenesten for deres fremtidige operasjoner.
– Ved å distribuere SAF på tvers av vårt internasjonale nettverk, er vi glade for å tilby GoGreen Plus-tjenesten til vår mangeårige partner Google. Vi er sikre på at denne avtalen og Googles meningsfulle investering vil oppmuntre andre til å ta det samme initiativet og drive overgangen til lavutslippstransporttjenester som bruker bærekraftig flydrivstoff, sier John Pearson CEO i DHL Express.
Energipartnere
GoGreen Plus ble lansert av DHL Express i 2023, og bruker SAF for å gjøre det mulig for kunder å redusere CO₂-utslippene knyttet til forsendelsene deres. GoGreen Plus støttes for tiden av tre av bransjens største kontrakter med BP, Neste og World Energy. SAF er produsert av fornybare råvarer med en bærekraftig energiprofil inkludert brukt matolje, avfall og hydrogen. Konvensjonelt karbonintensivt flydrivstoff eller parafin er avledet fra råolje.