Skal scanne Oslo Havn med laser fra fly
Denne uken vil et fly utstyrt med grønn laser fly lavt over Oslo Havn. Digitaliseringsprosjektet kan gi store effektivitets- og klimagevinster.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Oslo Havn er modell for hvordan norske havner kan bli digitale og automatiserte i en ny storsatsing. De næraste dagane kan Oslofolk få et spektakulært syn når grønt laserlys fra fly kartlegger grunne område og detaljer over og under vann, opplyser Oslo Havn i en pressemelding.
Det kraftige grønne lyset fra flyet i lav høyde, vil bli godt synlig over Oslo-himmelen. Laseren vil bore seg ned gjennom vannet, og ned på sjøbunnen mellom Ekebergåsen, Bygdøy og Nesodden.
Scanningen vil trolig skje onsdag 14. desember mellom klokken 10 og 14.
Ni norske havner, deriblant Oslo Havn, samarbeider med Kartverket om å digitalisere havnene i et prosjekt som er finansiert av Kystverket og prosjektdeltakerne. I Oslo skal grønn laser testes for å se hvordan kystnære områder kan bli kartlagt mer effektivt.
Gjennom scanningen vil Oslofjorden bli kartlagt ned i minste detalj. Digitaliseringen har som mål å gjøre innseilingen sikrere, redusere liggetiden i havnen og ventetiden for skip.
Når skipene bruker mindre tid på både innseiling og venting, slipper de også ut mindre klimagasser. Bare for de ni norske havnene som blir digitalisert, kan utslippene blir redusert med cirka 120.000 tonn CO2. Det tilsvarer rundt en tiendedel av utslippene til norsk innenriks luftfart.
Digitaliseringen vil også legge til rette for autonome skip og havneoperasjoner.
- Når de digitale løsningene blir tatt i bruk, vil de endre hele måten å drive havn på. Systemene som utvikles nå, blir tilgjengelig for alle norske havner, sier Hege Berg Thurmann i Oslo Havn KF, som er prosjekteier.
All kommunikasjon blir også enklere. Når et skip i dag kommer inn til havna, går de i snitt 117 e-poster mellom skipet og havna. Med en ny digital plattform for kommunikasjon mellom skip og havn, kan kaptein og havnesjef oppdatere bestilling av kaiplass og fortøyingsplan i sanntid, uten at en eneste epost blir sendt.
- Dette gjør planlegging og gjennomføring av anløp mer smidig, både for havn og fartøy, sier Thurmann.