
- For mye bry med kabotasje i Norge
Det latviske transportselskapet Dinotrans har sluttet med kabotasje i Norge, blant annet på grunn av «vanskeligheter regelverket påfører administrasjonen».
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
I 2019 ble Dinotrans ilagt et overtredelsesgebyr på 100.000 kroner for brudd minstelønnkravet ved allmenngjøringen i transportsektoren i Norge.
Les mer om dette på Lastebil.no.
I etterkant av dette, la SIA Dinotrans ut dette på sin nettside:
«SIA Dinotrans vil ikke fortsette med kabotasjetransport i Norge, med mindre disse transportene kun har som mål å redusere tomkjøring mellom lastepunkter for internasjonale transporter. Det er flere grunner til dette. Hovedgrunnen, er at SIA Dinotrans' virksomhet er å tilby internasjonal transport basert på egne resultater og ikke innenlands transport.
Vi anerkjenner lokale selskapers behov for å utføre innenlands transport.
En annen årsak til å begrense kabotasje-kjøring, er vanskeligheter regelverket påfører administrasjonen.»
Administerende direktør Staffan Resare i Dinotrans sier til Lastebil.no at de kjører kabotasje i Tyskland og Sverige, men altså ikke i Norge fra høsten 2019.