Posten ansetter 200 egne varebilsjåfører
– Vi ønsker å sette en ny standard i varebilsegmentet. Ved å gå over til flere egne ansatte varebilsjåfører får vi bedre kontroll på hele verdikjeden og raskere overgang til utslippsfrie varebiler.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det sier konsernsjef Tone Wille i Posten.
- Sjåførene får tarifflønn og karrieremuligheter. Dette er en løsning vi har kommet frem til etter god dialog med Fagforbundet over lang tid, legger hun til.
Det Posten gjør er en stor opptrapping av egen varebildrift starter med rekruttering av 200 varebilsjåfører og innkjøp av 100 nye el-varebiler.
Ansetter 200
I første omgang skal det ansettes 200 nye varebilsjåfører til konsernets bildriftselsskap som fremover også skal utføre transportoppdrag blant annet for hjemleverings- og budtjenester.
– Posten går foran i bransjen når de nå ansetter 200 varebilsjåfører til å utføre varebiltjenestene sine, sier leder av Fagforbundet Post og finans, Gerd Øiahals.
Stillingsannonser er allerede ute for Oslo-området og kommer fortløpende i andre deler av landet. Næringsdrivende sjåfører og enkeltpersonforetak som har hatt oppdrag for Bring oppfordres spesielt til å søke de ledige sjåførstillingene, opplyser Posten i en pressemelding.
Økt netthandel har ført til et stort behov for varebilsjåfører. Tidligere i år ba Posten og Fagforbundet regjeringen om regulering av arbeidsvilkår i den uregulerte varebilbransjen i Norge, slik det er i Sverige og Danmark.
– Vi registrerer at dette tar lang tid. Derfor velger vi nå å gjennomføre endringer i egen drift. Det er likevel svært viktig at myndighetene får fortgang i reguleringsarbeidet slik at det blir like konkurransevilkår og forutsigbarhet for alle, understreker konsernsjef Wille.
Det må regulering til også
Fagforbundet Post og finans hyller altså tiltaket til Posten, men Gerd Øiahals understreker at dette ikke vil løse alle problemer i bransjen. Myndighetene må også komme med reguleringer, få registrerings- og godkjenningsordninger, kjøre- og hviletid og arbeidstidsbestemmelser uavhengig av bilens tyngde.
– Vi krever fortgang i regjeringas arbeid slik at det blir like konkurransevilkår i bransjen. Det hjelper ikke å ha faste ansatte og tariffavtale dersom man taper alle anbud mot useriøse som kan by under, sier Øiahals.
Fagforbundet oppfordrer forbrukerne til å gjøre bevisste valg av leverandør.
– Det er ingenting som heter gratis frakt og retur, det er alltid noen som må ta kostnadene. Til nå er det sjåførene som har tatt regninga i form av dårligere lønns- og arbeidsforhold, sier Øiahals og oppfordrer forbrukere til å handle hos selskap som bidrar til ordna forhold i bransjen.