Verdens mest miljøvennlige bilskip
På sin jomfrutur ankom «Auto Advance» 22.januar Drammen. Dette er pr. dags dato verdens mest miljøvennlige bilskip.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Skipet som er bygget og utviklet i Kina, måler 169 meter i lengde, 28 meter i bredde og kan frakte hele 3.600 biler over ti dekk.
«Auto Advance» er det første av i alt tre nye skip som bilskipsrederiet UECC har kontrahert. Med andre ord, de nye båtene er store. I tillegg er skipene betydelig bedre for miljøet. Det er faktisk de mest klimavennlige skipene som er bygget noensinne, opplyser Drammen Havn.
- Innkjøpet av disse har en stor fordel fordi de gir mindre utslipp i havn. Dette er et viktig steg i sjøtransporten av nybiler, som nå blir enda mer miljøvennlig, sier assisterende havnedirektør, Ivar Vannebo.
Dette er også i tråd med Drammen Havns satsing på en mer utslippsvennlig drift, blant annet nedfelt i havnens nye strategiplan.
Første av tre
Det er bilskipsrederiet UECC som har bestilt skipene, som er de første såkalte Pure Car & Truck Carrier i verden laget med hybrid drift. Nærmere bestemt flytende naturgass, LNG, og batteri.
- UECC skal nå bygge totalt tre av verdens første dobbeltdrevne LNG-batterihybrid PCTC-skip. Dette er nok et stort skritt fremover i miljøvennlige skipsoperasjoner, som viser at vi holder deg vi lover, kommenterer UECC-sjef Glenn Edvardsen i en pressemelding.
Miljøvennlig teknologi
Hybridløsningen vil bli styrt av et intelligent energistyringssystem, levert av Kongsberg Maritime. Dette vil fungere som et kontrollsystem for generell energiproduksjon og forbruk, eller enklere forklart: være energihjernen til fartøyet. Batterier lades mest effektivt mens båten er til sjøs ved hjelp av akselgeneratoren, slik at de er fulladet når det går inn til havn. Det gjør at fartøyet kan manøvrere i havn ved hjelp av baugpropeller drevet av batterikraft, som også kan dekke andre energibehov skipet har mens det ligger til kai.
På grunn av teknologien i LNG-hybridbatteriet og et skipsskrog konstruert for økt drivstoff-effektivitet, vil disse båtene være i stand til å overgå IMO-kravet som mange i disse dager jobber for å innfri. IMO har vedtatt å kutte karbonintensiteten med 40 prosent fra 2008-nivåene innen 2030.
Den dobbeltdrevne motorteknologien har blitt kombinert med et energi-lagringssystem, som finske WE Tech leverer. I systemet er det en batteripakke fra Corvus Energy, som lades opp ved hjelp av en permanent magnet, en direktedrevet akselgenerator eller en dobbeltdrevet generator.
Energi-lagringssystemet gir strøm til sentralbordet og muliggjør toppstyring av hovedmotoren. I tillegg hjelper den til med å redusere drivstofforbruket og utslipp, får vi vite.
En grønnere havn
De nye bilskipene vil frakte nybiler til Drammen havn og til øvrige bilhavner i Europa.
Drammen Havn påpeker at de i sin nye strategiplan, legger mye vekt på miljø og bærekraft. Havnen vil løpende jobbe med nye initiativer innen klima og miljø. Den har utarbeidet en rekke miljøtiltak for å imøtekomme ambisjonen for bærekraft og miljø, og det tydeligste målet er å oppnå utslippsfrie havneoperasjoner innen 2030.
I tillegg jobbes det kontinuerlig med å videreutvikle gode koblinger mellom sjø og bane.
- Vi ønsker å være en tydelig pådriver for at skip som anløper til Holmen reduserer sine utslipp, sier Vannebo