TRAVEL DAG: Tim Slatter (Global visedirektør produktprogram Ford) til venstre fikk en travel dag opp på podiet i Lyon onsdag. Her mottar han troféet for at Ford Transit Custom er Van of the Year fra juryformann Jarlath Sweeney. Tidligere på kvelden mottok Slatter Pickup Award på vegne av Ford.Anlegg&Transport
Ford Transit Custom kåret til Van of the Year 2024
LYON: For femte gang vinner Ford Transit prisen Van of the Year. Årets vinner er en splitter ny bil, og så fersk at lakken knapt har tørket ennå.
Bilen hadde faktisk ikke engang kommet til Norge da dette ble
skrevet, men trolig er de første bilene på plass når dette leses. Så ferske er de
første eksemplarene av Ford Transit Custom – bilen som er årets varebil i
Europa.
Nye Custom kommer i en rekke ulike drivlinjer, men først ut er
diesel-versjonen. Deretter følger både plug-in hybrid og batterielektriske
versjoner.
Dette er 23. gang International van of the Year (IVOTY) deles ut,
og i denne kåringen vant Ford Transit Custom foran Iveco eDaily, Renault Trafic
E-Tech, HYVIA Master E-Tech H2, Mercedes-Benz eCitan og Opel Vivaro-e Hydrogen.
Dette viser i all tydelighet den store variasjonen drivlinjer som nå lanseres i
Europa, og faktisk er Ford den eneste kandidaten som også stiller med en
«konvensjonell» drivlinje.
Juryens begrunnelse
Juryen består av 24 medlemmer fra like mange europeiske land, og
i begrunnelsen fremheves blant annet:
«Nye Ford Transit Custom byr på en helt ny kjøreopplevelse, og
setter med dette en helt ny standard i 1-tonns segmentet. Bakakselen har fått
en uavhengig fjæring som gir bilen unike kjøreegenskaper, og den nye plattformen
gjør at bilen er mer som en personbil. Nyttelast er viktig for varebiler, og
med denne nye plattformen har Ford både klart å lage bilen stivere, men har også
redusert vekten med over 100 kg sammenlignet med den utgående versjonen. Dette
er også første gang Ford kommer med 4x4-versjon av Transit Custom rett fra
fabrikk».
Sistnevnte antar vi i A&T vil glede mange norske
varebilkunder.
Digitalisering er også på full fart inn i varebilverden, og med
Custom introduserer Ford et standard 5G-modem som gjør at bilen kan kobles opp
i Fords egne digitale økosystem. Det vil gi kundene mange nye muligheter, samt at
oppdatering av bilen skjer uten at man trenger å besøke et verksted.
Prisutdeling i Lyon
- Dette er femte gang Ford Transit kåres til årets varebil.
Første gang var i 2001, og neste gang kom i 2007. I 2012 splittet Ford opp
modellene, og Transit Custom-navnet ble introdusert. Denne modellen sikret
seier til Ford i 2013, og igjen i 2020 da blant annet den første hybriden ble
introdusert. Og nå skjedde det igjen for 2024, med en bred modellportefølje med
mange drivlinjealternativ. Dette er en betydelig prestasjon, og jeg ønsker å gratulere
alle involverte, sa IVOTY-juryformann Jarlath Sweeney under tildelingen av
prisen.
Tim Slatter (Global visedirektør produktprogram Ford) i Ford Pro i Europa, mottok prisen fra
juryformann Sweeney under Solutrans i Lyon i november.
- Vi er veldig stolte over at IVOTY-juryen har gitt denne
prestisjetunge prisen til den helt nye Transit Custom. Som den ledende 1-tonns
varebilen blant europeiske kunder, er helt nye Transit Custom designet og
konstruert for å møte kundenes omfattende behov. Sammen med vår dieselversjon, kan
kundene snart også velge elektriske- og PHEV-versjoner. Hver modell er
fullpakket med innovasjon og superrask tilkobling til Ford Pros økosystem, for
å sikre oppetid, lading og produktivitetsprogramvare som hjelper våre kunders daglige
virke, sier Slatter.
Glede hos Ford Norge
Ford Norge-sjef Per Gunnar Berg er selvsagt strålende fornøyd
med at Ford gjentar suksessen fra 2020, da produsenten også tok dobbeltseier
med Ford Transit Custom og Ford Ranger (International Pickup Award 2024/25).
- Den nye Ford Transit Custom kommer
i mange varianter, og passer like godt for håndverkeren i Oslo som trenger en
elektrisk varebil, som den som skal opp på toppen av Hafjell og har behov for
firehjulsdrift. Med plugin hybriden som nå får bedre rekkevidde, får vi også en
løsning som betyr at mange kan kjøre elektrisk i hverdagen, men har en
forbrenningsmotor tilgjengelig for de lengre turene. Ford har med en tredeling
av selsakpet, opprettet Ford Pro for nyttekjøretøy-segmentet. Det er flyttet store utviklingsressurser
over til nyttekjøretøy. Det betyr derfor mye å se resultatene av det arbeidet
som gjøres, og at vi igjen vinner «the double». Det er en stor anerkjennelse
for hele Ford Pro-teamet, ja for hele Ford-organisasjonen, avslutter Berg.