Lover at ny Oslofjordtunnel påbegynnes i 2024

Regjeringen setter av penger til Oslofjordtunnelen i statsbudsjettet for neste år.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det opplyste samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) på gangbrua over Rv. 134 i Frogn mandag, ifølge NRK.

Oslofjordtunnelen er lang og bratt, og blir ofte stengt.

Oslofjordtunnelen på E134 har vært en kronisk ustabil forbindelse med rundt 300 årlige stengninger som følge av branner, ulykker og bilberginger. Logistikk-aktører, lastebilbransjen og kommuner på begge sider av Oslofjorden har lenge kjempet for å få på plass et nytt tunnelløp mellom Drøbak på vestsiden av fjorden og Hurmlandet i øst.

– I dag må hele tunnelen stenges i begge retninger ved mindre hendelser. Med to løp kan man rute trafikken forbi, sier Nygård i en pressemelding.

Deler av kostnaden skal finansieres med bompenger, skriver regjeringen.

Statens vegvesen satt i fjor Oslofjordtunnelen helt øverst på sin liste over hvilke veiprosjekter som de ville prioritere, og nå lover altså statsråden midler i statsbudsjettet for 2024. Den totale kostnaden skal ligge på 6,5 milliarder kroner.

 

Powered by Labrador CMS