Nei til Eimskip – ja til Samskip?
Konkurransetilsynet har fått en hard nøtt å knekke etter Samskips oppkjøp av Nor Lines. Eimskip er avventende til konklusjonen på konkurrentens oppkjøp.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
- Konkurransetilsynet er i en informasjons- og vurderingsfase, sier fungerende avdelingsdirektør Øyvind Nilssen til Mtlogistikk.
Han har fått en ny nøtt å knekke etter at han nylig fikk Samskips overtagelse av Nor Lines på sitt bord.
Som kjent stoppet Konkurransetilsynet Eimskips oppkjøp av Nor Lines i april.
Tilsynet påpekte at oppkjøpet i betydelig grad vil hindre effektiv konkurranse i markedet for frakt av frossen fisk med fryseskip fra Nord-Norge til Nord-Europa.
Nå har imidlertid Samskip kjøpt Nor Lines fra Det Stavangerske Dampskibsselskab (DSD), med forbehold om godkjennelse fra Konkurransetilsynet.
Begge frossenfisk-operatører
Nilssen ser noen paralleller til Eimskip-saken, og viser til at både Eimskip og Samskip opererer innen frossenfisk-markedet. Samtidig understreker han at dette er en ny sak med nye aktører som slår seg sammen.
– Selv om vi kjenner Nor Lines fra før er det imidlertid for tidlig å si om det blir ja, eller nei til Samskips oppkjøp av selskapet. Svaret gir vi innen 29. august, når 25-dagers fristen utløper, sier Nilssen som fikk saken på sitt bord 25. juli.
Konkurransetilsynet innhenter imidlertid betydelig informasjon fra partene, andre sjøtransportører, veitransportører, havner og kunder i markedet. Basert på denne informasjon gjør tilsynet grundige vurderinger av hvordan oppkjøpet vil påvirke markedet.
Avventende
Adm. direktør i Eimskip Norway, Lara Konradsdottir, forteller til Mtlogistikk at hun registrerer Samskips offentlige melding til Konkurransetilsynet.
– Men vi vil sette oss mer grundig inn i saken før vi kommenterer Samskip-oppkjøpet av Nor Lines, sier Konradsdottir som mener at avslaget til Eimskips kjøp av Nor Lines var sterkt beklagelig og tatt på et feil grunnlag.