Arnt-Gunnar Lium, virkemiddelansvarlig for tunge nullutslippskjøretøy i Enova.
Foto: BERRE Kommunikasjonsbyrå AS
Enova lover raskere vei til grønn transport
Norske lastebileiere får enklere tilgang til støtte for elektriske og hydrogendrevne lastebiler, melder Enova.
Slik forklarer Enova prosessen:
Innhent pristilbud
Det hele starter hos lastebilforhandler hvor du sammen med selger finner den lastebilen som passer best for din bedrift. Du ber da om et pristilbud på både en elektrisk lastebil og et tilsvarende dieseldrevet kjøretøy.
Dette tilbudet er ikke bindende.
Send inn søknad og få raskt svar
De to pristilbudene legger du ved søknaden som sendes inn til Enovas søknadssenter.
Selve innsendingen tar noen få minutter og du får svar på søknaden på epost senest en uke etter søknadsfristen.
Bestill kjøretøy
Etter å ha fått innvilget støtte kan du signere kjøpekontrakt på kjøretøyet.
Kjøpekontrakten må signeres senest 55 dager etter at du fikk innvilget støtte, noe som skal være tilstrekkelig i forbindelse med transportkontrakter.
Registrer bil og få utbetalt støtte
Dersom kjøretøyet skal benyttes i offentlige anskaffelser, må det settes i bestilling senest innen 55 dager fra kontrakten med offentlig oppdragsgiver er inngått.
Utbetaling av støtten skjer etter at kjøretøyet er registrert i kjøretøyregisteret.
Kilde: Enova
I en pressemelding i dag understreket Enova behovet for å få flere utslippsfrie lastebiler på norske veier. Med en støtteordning som dekker inntil 60 prosent av prisforskjellen mellom diesel- og el-lastebiler, håper Enova å gjøre det enklere for næringslivet å ta bærekraftige valg. Søknadsprosessen beskrives som enkel og rask, med svar innen én uke.
– Skal vi nå Norges klimamål, må det tunge transportsegmentet gjennom en stor omstilling, sier Arnt-Gunnar Lium, virkemiddelansvarlig for tunge nullutslippskjøretøy i Enova.
Enova har som mål å fjerne barrierer for elektrifisering og hydrogen som drivstoff i tungtransporten. Støtteprogrammet har allerede resultert i støtteutbetalinger til over 95 prosent av søkerne i 2024, med beløp på mellom 700.000 og 1,6 millioner kroner per kjøretøy. Nå håper organisasjonen på enda større oppslutning i 2025.
– Vi ønsker å motivere lastebilnæringen til å bidra med betydelige utslippskutt, uttaler Lium.
Treg omstilling internasjonalt
Likevel kommer Enovas tiltak i skarp kontrast til situasjonen i Europa, der utviklingen går tregt. I 2024 var bare 1,35 prosent av nyregistrerte lastebiler over 16 tonn batterielektriske, ifølge ACEA. Selv om Norge er et foregangsland med en andel på 7,74 prosent, belyser de europeiske tallene hvor krevende det globale skiftet til nullutslippskjøretøy er.
Enovas støtteordning har også et infrastrukturperspektiv. De har bidratt til bygging av flere hurtigladestasjoner for tunge kjøretøy, og den første offentlige ladestasjonen støttet av Enova åpner snart. Slike tiltak er avgjørende for å gjøre elektriske lastebiler til et realistisk alternativ for flere transportører.
Neste søknadsfrist for støtteordningen er 16. februar