LEVERANSER: En av de elektriske Volvo FHene som ble levert i 2024.Foto: Torbjørn Eriksen
Størst på elektriske lastebiler
For femte år på rad er Volvo Trucks størst på tunge elektriske lastebiler i Europa. Selskapet har en markedsandel på 47 prosent i Europa*. Volvo har også en ledende posisjon i det nord-amerikanske segmentet for tunge elektriske lastebiler.
Volvo Trucks er markedsleder i segmentet for tunge elektriske lastebiler (16 tonn og tyngre) i Europa for femte år på rad. Selskapet har en markedsandel av segmentet på 47 prosent ved nyttår, og 1970 elektriske Volvo-lastebiler ble registrert i Europa* i 2024. De fem største markedene for Volvos elektriske lastebiler i 2024 var Tyskland, Nederland, Sverige, Norge og Sveits.
Volvo Trucks har også en ledende posisjon i Nord-Amerika, med en markedsandel av segmentet for tunge elektriske lastebiler på mer enn 40 % i 2024.
AKTIVITET: Kartet viser økningen i aktivitet fra elektriske Volvo-lastebiler i Europa fra tidlig i 2023 (venstre) til medio 2024 (høyre). Røde områder er der flest elektriske Volvo-lastebiler er i drift.
– Vi er stolte over å lede overgangen til nullutslippstransport. Vi har et veldig sterkt utvalg av elektriske lastebilmodeller for regional, by- og anleggstransport. Vår neste elektriske lastebil på markedet vil kunne kjøre enda lenger, med en rekkevidde på inntil 600 kilometer på én lading, sier Roger Alm, administrerende direktør for Volvo Trucks.
– Jeg ønsker å takke alle transportselskaper – små og store – som går foran og investerer i elektriske lastebiler. Jeg er så stolt over at dere velger Volvo som partner for reisen mot null utslipp. Jeg vil også takke våre forhandlere, leverandører og kollegaer i Volvo Group.
Volvo Trucks startet serieproduksjon av elektriske lastebiler i 2019 og har nå 8 elektriske lastebilmodeller i produktutvalget. Selskapet har totalt levert mer enn 4800 elektriske lastebiler til kunder over hele verden.
STØRST: Volvo er størst på elektriske lastebiler både i Europa og i USA.
– Fotavtrykket til våre elektriske lastebiler øker raskt. Vår samlede flåte har nå rullet mer enn 140 millioner kilometer i drift hos våre kunder på verdensbasis. Flere og flere elektriske lastebiler finnes der ute, kjører i nye områder og kutter utslipp for våre kunder hver dag. Det er flott å se, sier Roger Alm.
1,3 prosent markedsandel
Elektriske lastebiler utgjør 1,3 prosent av det totale lastebilmarkedet i Europa – mer trengs for å fremskynde overgangen
I 2024 utgjorde elektriske lastebiler bare 1,3 % av det totale lastebilmarkedet i Europa. Flere faktorer spiller inn for å få mer utbredt bruk av elektriske lastebiler, som utbygging av offentlig tilgjengelig ladeinfrastruktur inkludert kapasitet i strømnettet, en mer fordelaktig total eierskapskostnad for transportører, offentlige anskaffelser av nullutslippstransport og en bærekraftig forsyningskjede.
– For å fremskynde overgangen til nullutslippstransport er det ikke nok at vi har elektriske lastebiler klare. Ifølge våre analyser trenger vi 40 000 hurtigladere langs europeiske veier for potensielt 400 000 elektriske lastebiler innen 2030. Vi trenger også mer effektiv økonomisk politikk for å gjøre drift av elektriske lastebiler lønnsomt for alle transportselskaper, sier Roger Alm.
– Vi har tett dialog med alle interessenter, fordi det er veldig tydelig at det er mye som skulle vært gjort, og med et større fokus på at det haster, for å sikre at overgangen går fortere.
«Europa» betyr EU, inkludert Storbritannia, Norge og Sveits (EU30). Nord-Amerika betyr USA og Canada.