ELEKTRIFISERING AV VAREBILER: Statens vegvesen og Miljødirektoratet vil at flere varebiler skal kjøre forbi dieselpumpa til fordel for ladestasjon, men hvordan skal de få til det?
Fredrik Saugstad
Foreslår sterke virkemidler for å øke salget av elvarebiler
MULIG TILTAKSPAKKE: Blant annet foreslås det å fjerne fradragsretten på MVA. for varebiler og innføring av MVA-fritak for nullutslippsvarebiler.
Det er behov for sterkere virkemidler for å komme nærmere salgsmålet for lette varebiler i 2025, og nå et nytt mål for alle varebiler i 2027 skriver Statens vegvesen i en pressemelding.
Salget har gått ned
29 prosent av førstegangsregistrerte varebiler i 2024 er foreløpig nullutslippskjøretøy ifølge tall fra Statens vegvesen. Tallet i 2023 var på 31,2 prosent, altså trenden går i feil retning for de som ønsker å nå målene om at alle lette varebiler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler. Dette målet ble satt i Nasjonal transportplan for mange år tilbake.
-Vi nærmer oss salgsmålet i 2025 for personbiler. Nå må vi få fart på overgangen til nullutslipp for varebilene. Veitransportens bidrag til klimamålet i 2030 avhenger av næringstransporten, sier veidirektør Ingrid Dahl Hovland.
Rapport: Må straffe fossile varebiler hardere
Statens vegvesen og Miljødirektoratet har utarbeidet en rapport om elektrifisering av varebiler. Blant virkemidlene som trekkes fram i rapporten er økt engangsavgift og fjerning av momsfradrag for fossile varebiler og nasjonal støtteordning for etablering av ladeinfrastruktur. I tillegg trekkes det fram bruksfordeler for nullutslippsvarebiler som nasjonalt fritak for bompenger og ferjetakst, samt tilgang til kollektivfelt.
For dyrt og dårlige lademuligheter
-Teknologien har lenge vært et hinder i varebilsegmentet, men den barrieren er i ferd med å løses. Nå er det andre barrierer for å velge elektrisk, som høye investeringskostnader og manglende tilgang til lading, og derfor er det behov for en virkemiddelpakke, sier miljødirektør Ellen Hambro.
Anbefaler nytt salgsmål i 2027
Rapporten slår fast at det skal svært sterke virkemidler til for å nå målet om at alle nye lette varebiler er nullutslipp i 2025.
Teknologien for elvarebiler er moden og det er stort potensial for utslippskutt i dette segmentet.
For å sikre klimaomstilling for varebilene anbefaler Miljødirektoratet og Statens vegvesen et nytt mål om at alle nye varebiler skal være nullutslipp i 2027.
En snarlig innføring av en virkemiddelpakke kan sikre at vi kommer så nær som mulig målet for lette varebiler i 2025, samtidig som et nytt mål for 2027 kan nås.
Barrierer og virkemidler
Noen av barrierene som trekkes fram i rapporten er:
*Høyere investeringskostnad knyttet til kjøretøy og lading
*Manglende tilgang på ladeinfrastruktur
*Indirekte kostnader f.eks. ved økt tidsbruk til lading.
En ny målsetting for 2027 er innenfor rekkevidde dersom man innfører en virkemiddelpakke for elektriske varebiler.
Pisk og gulrot
En slik virkemiddelpakke kan blant annet inneholde:
*En økning av engangsavgiften for alle fossile varebiler tilsvarende 50 prosent av engangsavgiften for personbiler i 2025 og 100 prosent av engangsavgiften for personbiler 2027.
*Fjerning av fradragsrett på MVA. for varebiler og innføring av MVA-fritak for nullutslippsvarebiler.
*Nasjonal støtteordning for etablering av ladeinfrastruktur.
*Innføring av bruksfordeler for nullutslippsvarebiler, som nasjonalt fritak for bompenger og ferjetakster og tilgang til kollektivfelt.
(Den samlede bestanden av varebiler i Norge som er nullutslipp er nå på 5,5 prosent.)
Rapporten kan leses her