Etter at Ford lanserte E-Transit har denne vært markedsleder
for tunge elektriske varebiler i Europa. Faktisk solgte bilen så bra i 2023 at
den utkonkurrerte nærmeste konkurrent med over fem mot en solgte biler.
E-Transit har over 55 prosent markedsandel i det tyngste varebilsegmentet i
Europa.
Hva: Vårens viktigste logistikk-konferanse
Hvor: Vika Kino, Oslo
Når: 29. mai, 09:00 - 16:00 Hvem: Nina Stokke, Unil – Bjørn Christoffer Ottersen, Nor gips – Rune Berg
Stiansen, DSV – Ole Andreas Hagen, NHO LT - Runar Wiksnes, Virke – Sandra Bourbon,
Bring Shelfless – Fredrik Bringager, Hive Autonomy – Merete Østby, Yara – Kent Olsson
og Claes Jönsson, Consafe Logistics – Thomas Rønning Brødrene Dahl – Stig Løland,
Tolletaten – Morten Høgberg, Kuehne+Nagel – Knut Gravråk, NLF – Øyvind Ludt og
Glenn Lund, Moderne Transport / Logistikk Inside
Tema: Grønn. Effektiv. Lønnsom
Vi ser på ulike fasetter innen logistikk som gjør bransjen bærekraftig på alle
måter; internasjonale forsyningskjeder og – forstyrrelser, AI/KI,
Vareeierundersøkelse, mangfold og innovasjon, automasjon, toll/Digitoll, ny
teknologi. Blant annet.
Ja, også blir det tidenes hyggeligste båttur på Oslofjorden etter det faglige programmet!
Konferansen arrangeres av Moderne Transport og Logistikk Inside i samarbeid med
Logistikkforeningen.
Den siste versjonen som nå rulles ut til kunder over hele
verden ar en utnyttbar batterikapasitet på 89 kWh, noe som gir en maksimal
rekkevidde på 402 km. I tillegg får bilen raskere lading både med AC og DC. Den
siste oppgraderingen er utvidet serviceintervall på to år/ubegrenset km, noe
som dobler gjeldende serviceintervall.
Software
Som alle E-Transit, er også denne nye modellen med utvidet
rekkevidde fullt integrert med Ford Pro-plattformen med lade og
programvareløsninger for å hjelpe kundene med å optimalisere energistyring,
strømlinjeforme service og minimere nedetid og eierkostnader.
– Å gi kundene muligheten til å kjøre lengre mellom
ladingene sammen med et bredt utvalg av karosseristiler og støtte fra Ford Pros
tilkoplede økosystem, styrker vår posisjon som en pålitelige partner for
komplette flåteløsninger, sa Hans Schep, daglig leder, Ford Pro, Europa.
Den utvidede rekkevidden E-Transit er designet for å
appellere spesielt til kunder som opererer i landlige områder, kaldere klima
eller på ruter som involverer motorveiskjøring. Kunder vil kunne bestille den
nye modellen senere i år, med innledende leveranser forventet i 2025.
Forbedret elektrisk ytelse
E-Transit «Long range» øker den utnyttbare
batterikapasiteten til 89 kWh, som gir en rekkevidde på inntil 402 km, 28
prosent lengre enn en tilsvarende standardmodell.
En dampinjisert varmepumpe er standard i kombinasjon med det
større batteriet for å varme opp hytta mer effektivt i lave temperaturer.
Systemet ligner det som også kommer i E-Transit Custom og er designet for å
forbedre energieffektiviteten og optimalisere rekkevidden i kaldere vær.
Fords ingeniører har forbedret E-Transits ladeytelse
betydelig. Maksimal AC-ladekapasitet er økt fra 11 kW til 22 kW, noe som betyr
at en full lading skal ta under seks timer. DC hurtigladingen er økt fra 115 kW
til 180 kW, slik at en 10-minutters lading kan gi inntil 116 km rekkevidde. 10–80
prosent lading tar ca. 28 minutter.
Ford Pros løsninger for depot-, hjemme- og offentlig lading
inkluderer installasjon og vedlikehold av laderen, samt intelligent programvare
for å hjelpe kundene med å administrere lading for optimal effektivitet og
oppetid. Med systemet er det enkelt å kontrollere ladeytelse og
energieffektivitet for hvert kjøretøy ved hjelp av Ford Pro
Telematics-programvare. Det er også mulig å kontrollere ladetidspunktene for å utnytte
rimeligere energitariffer, låse ladere for å forhindre uautorisert bruk, og
forhåndsvarme E-Transits batteri for maksimal rekkevidde.
I tillegg til å optimalisere energistyring, kan
flåteforvaltere også overvåke hele flåten i ett system med Ford Pro Telematics'
dashbord og innsikt. Dette kan benyttes i blandede flåter, inkludert
elektriske, plug-in hybrid og kjøretøy med forbrenningsmotorer, så vel som kjøretøy
fra andre produsenter. Verktøyet kan også identifisere hvilke kjøretøy i flåten
som kan erstattes med elektriske Transit modeller.
Mange modeller
E-Transit leveres i 19 modellvarianter inkludert L3 og L4
lengder, varebil, dobbelt førerhus, varebil og karosseri med enkelt chassis,
med totalvekt mellom 3500 kg og 4250 kg. Maksimal nyttelast er inntil 1 460 kg
for varebiler og 1 814 kg for chassis-førerhusvarianten, med tilhengervekten er
inntil 750 kg for modeller med 3 500 kg totalvekt. Pro Power er også
tilgjengelig og kan levere 2,3 kW kraft fra kjøretøyets batteri.
Andre nyheter i 2024 modellen:
• 5G-modem som standard for superrask tilkopling • Mulighet for trådløs programvareoppdatering for flere
kjøretøymoduler • Nytt kjøretøyintegreringssystem via SYNC-skjermen • Alexa Innebygd med personlig AI • Delivery Assist-teknologi designet for å spare opptil 20
sekunder per stopp, eller mer enn en time om dagen
Siden lanseringen i juni 2022 har E-Transit vært den
bestselgende to-tonns elektriske varebilen i Europa, og oppnådd over 55 prosent
markedsandel i 2023. 1
Mannskapsbil
En ny minibuss med plass til inntil 15 personer, basert på
en E-Transit L3 med 4250 kg totalvekt, konverteres Tyrkia av ISRI. Kunder kan
spesifisere enkelt eller dobbelt passasjersete foran, ni- eller 12-seter og standard
eller høyt tak.
Den nye minibussmodellen er tilgjengelig direkte fra
Ford-forhandlere, og kan spesifiseres med standardbatterier eller batterier med
niseter, og standard batteri som 12-seter.