Til kamp for toget
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen lover satsing på jernbane, men da må også godstransportørene på skinner vise konkurransedyktighet.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi skal bidra til både opprustning og vedlikehold, understreker samferdselsministeren.
Men han vil også ha strengere kontroll med lastebilnæringen for å få mer godstransport over på jernbane.
– På lang sikt må jernbanenettet bli bedre, men flere kontroller av vogntog kan bedre togets konkurranseevne, sier samferdselsminister Ketil Solvik Olsen.
60.000 flere vogntog
Mindre frakt av gods med tog har ført til 60.000 flere turer med vogntog på veiene hvert år siden 2008. Ras, flom og problemer på sporet førte til at det i gjennomsnitt ble innstilt nesten to godstog hver eneste virkedag i fjor.
- Dette får store konsekvenser sier næringspolitisk direktør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport.
– Alnabru må opprustes og det må etableres flere og lengre kryssningsspor, slik at vi kan sette inn lengre godstog, er oppfordringen fra informasjonsdirektør Bjarne Ivar Wist i CargoNet.
Grelt eksempel
Mandag denne uken møtte statssekretær John-Ragnar Aarset (H) i Samferdselsdepartementet representanter fra transport- og samferdselssektoren i Midt-Norge, hvor utfordringer og behov i regionen ble drøftet.
Senior logistikkrådgiver Jon L. Gjemble i TransLog, har følgende kommentar til situasjonen:
- Meråkerbanen er i ferd med å bli Nordens største grelle eksempel på Jernbaneverkets og politikernes vanstyring overfor næringslivet. Innimellom hjelper næringslivet til selv også. Vi får se hvordan det går. Snart skal Samferdselsdepartementet bestemme hvor knutepunktet skal ligge i Trøndelag (før påske). Hvis Hellstranda i Stjørdal ikke blir valgt, får vi nok et bevis på at det er forbruk av varer til lavest mulig pris, som er viktigere enn å opprettholde grunnleggende verdiskapning i Midt-Norge.Gjemble mener at oppgradering og elektrifisering av Meråkerbanen er det viktigste tiltaket i Midt-Norden for å effektivisere logistikk, samt å få veitransport over på bane og sjø.