Skrur opp prisene i Oslo Havn
Yilport, som driver containerterminalen på Sjursøya, ser seg nødt til å øke prisene i havnen.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Tyrkiske Yilport overtok ansvaret for driften av containerterminalen i februar i fjor med en kontrakt på 20 år, og har vært en omdiskutert aktør. Ifølge Dagens Næringsliv ønsker Yilport å reforhandle betingelsene med Oslo Havn KF.
Øker prisen med 30 prosent
Det er også varslet en prisøkning på 30 prosent, stenging av havnen natterstid og i verste fall kan selskapet trekke seg helt ut av havnen som håndterer 30 prosent av det norske containervolumet.
Yilport tapte mye penger i det første driftsåret, med et driftsunderskudd på 37 millioner kroner av en omsetning på over 110 millioner.
Styret i Oslo Havn blir ifølge DN torsdag informert om at brukerne av havnen vil få skrudd opp prisene med opptil 30 prosent.
– Yilport har en langsiktig strategi som operatør i Oslo havn. Diskusjonene mellom Yilport og Oslo havn er knyttet til å oppnå bedre forståelse om dynamikken i kontrakten med respekt for endrede markedsforhold, opplyser daglig leder Eryn Dinyovszky i Yilport Nordic i en epost.
- Reflekterer ikke kostnadene
Hun påpeker at det er naturlig og vanlig at ratene justeres før et nytt kontraktsår og at ratene i Norge ligger under markedsratene i nabolandene.
– Etter to års drift ser vi at ratene ikke reflekterer kostnadene for driften i dette markedet.
DN skriver at Yilport vurderer å trekke seg ut av Oslo. Det er ikke havnedirektør Anne Sigrid Hamran kjent med.
– Det er jeg ikke kjent med. Vi har møter fortløpende slik vi har med alle, og vi er kjent med at de vil skru opp prisene noe som er en naturlig prisutvikling, sier Hamran til DN.