Escala er et småvaresystem med kubestruktur der små AMR-er finner frem boksene.

Lis leverer småvareautomasjon til Kongsberg Discovery

Teknologikonsernet skal ha småvareautomasjon fra Movu Robotics og LIS i sitt nye anlegg i Horten. 

Kongsberg Discovery er sensor- og robotikkdivisjonen til Kongsberg Maritime, og er i ferd med å samle fire lagre i ett i et nybygg i Horten. Prosjektet heter Horizon og hele prosjektet er på rundt 44.000 m², og inneholder både lager-, fabrikk, testområder og kontorer. 

Det første som står klart nå i vinter er monteringshallen XL, der undervannsdronene Hugin skal sammenstilles. Hugin brukes til autonome undervannsoppdrag, både i sivil og militær sammenheng, blant annet av det norske forsvaret.

Ny småvareautomasjon

Tidligere er det kjent at LIS skal levere et kranlager til anlegget. Nå er det klart at LIS også skal levere et småvarelager til Horten. Kongsberg Discovery har valgt Movu Robitcs' løsning Escala, som LIS leverer.

– Det utslagsgivende for at vi valgte escala er hvordan vareflyten fungerer utover selve automasjonsløsningen. Varene lagres i kasser som flyttes rundt av roboter, men til forskjell fra andre konkurrenter kan de ta med kassene ut av systemet. Vi ser kjempestore fordeler i at vi kan starte en innlagringsprosess i varemottaket og bruke kassene aktivt utenfor, sier Christoph Kobro er Head of Logistics i Kongsberg Discovery.

Escala støtter dessuten kitting, sammensetning av pakker med komponenter så de ligger klare inne i anlegget, noe Kongsberg Discovery også prioriterte høyt.

– Ved å flytte godset fra én kasse til en annen mens det fremdeles ligger innad i maskinen, kan vi hente ut kassene når behovet er der. Det lar oss enklere fordele toppene vi har, og er en stor fordel vi ikke så hos andre, forteller Kobro.

Totalt sett vil Escala-anlegget romme 5500 kasser, som igjen kan deles inn med skillevegger.

LIS' WMS

Horizon vil driftes via Shark, et WMS med der LIS er hovedeier.

– Både Escala og Shark inngår i en større, total infrastruktur, der alt passer godt inn og dekker våre behov, sier Kobro.

 Det er også lagt planer for at Kongsberg Maritime skal flytte inn i 2029, noe som vil kreve en betydelig oppskalering av anlegget.

 – Vi kommer til å doble kapasiteten når Kongsberg Maritime kommer inn. Skalerbarheten av Wscala var en betydelig faktor for valget av løsning, forteller Kobro.

 Escala-anlegget er forventet å gå i drift i Q2 2026.

Powered by Labrador CMS