Geir A. Mo er glad for at det tidkrevende arbeidet med nye EU-regler for transport nå er i mål, og er rimelig godt fornøyd med resultatet.

- Kan styrke norske transportører

Administrerende direktør i NLF, Geir A. Mo, er fornøyd med de EUs nye mobilitetspakke. – Resultatet kan styrke konkurransevilkårene til de norske transportørene, sier han.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

EU er endelig i mål med sin såkalte mobilitetspakke, der regler for internasjonale transporter er å finne. Les om de nye reglene her.

Reglene innebærer en innstramming både når det gjelder kabotasjeregler og for hva slags lønns- og arbeidsvilkår sjåførene kjører på. De viktigste endringene er at det er innført en fire dagers karanteneperiode for kabotasjekjøring, samt at utenlandske sjåfører må få lønns- og arbeidsvilkår i henhold til det landet de kjører i, ved kabotasjekjøring samt kombinerte transporter.

– Dagens praksis hvor det utstasjoneres østeuropeiske sjåfører og biler i Skandinavia for kjøring mellom for eksempel Norge og Sverige på vesentlig lavere lønninger, vil forhåpentligvis elimineres. Det er en stor seier som kan styrke konkurransevilkårene til de norske transportørene, forteller NLF-direktør Geir A. Mo til forbundets eget nettsted lastebil.no

Han er imidlertid ikke 100 prosent fornøyd med de nye kabotasjereglene. De gir fortsatt mulighet til tre kabotasjeturer i løpet av sju dager etter en internasjonal transport – som i dag. Den nye begrensningen er at biler etter en slik periode ikke kan påbegynne nye kabotasjeoppdrag før etter fire dager.

– Personlig mener jeg forslaget om tre dagers kabotasje kanskje hadde vært enklere å kontrollere. Med det fraktbrevjukset vi ser i dag, er det ting som tyder på at det er lett å manipulere regelen om tre turer i løpet av syv dager. At det blir en karanteneperiode før en kan kjøre inn igjen i landet og starte på en ny syvdagersperiode er imidlertid svært positivt, sier Mo.

Nå håper Mo at norske myndigheter raskt finner ut hvordan de nye reglene skal kunne kontrolleres på en mest mulig effektiv måte.

- Det handler i første rekke om digitalisering og bruk av data. Her er det mye å gripe fatt i, ikke minst som følge av de strenge reglene som brukes for håndtering av data.

Powered by Labrador CMS