Kjenner sin besøkelsestid
Kommunikasjonsdirektør Sohana Josefsson i Green Cargo er på banen når utviklingen av verdens lengste vei- og jernbanetunnel, Fehmarn Bält-forbindelsen, diskuteres.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Hun var på plass da ministre fra Sverige, Danmark og Tyskland diskuterte forbindelsen på et seminar 28.-29. mai.
– Fehmarn Bält-forbindelsen muliggjør økt import og eksport av både råvarer og foredlede produkter til det nordiske markedet. For å dra nytte av den minskede ledetiden må våre politikere ta beslutninger som styrker jernbanen gjennom Europa, var Josefssons klare budskap til ministrene.
Hun viste til blant annet at dokumenthåndtering må bli langt mer effektiv.
– En jernbaneoperatør må håndtere 16 ganger mer dokumentasjon enn lastebilsjåføren, sa Josefsson og fortsatte: - Lokføreren må kunne språket i landet han trafikkerer, i motsetning til lastebilsjåføren.
– Grip muligheten
Josefsson understreket også betydningen av å samordne jernbanearbeidet i Europa på en bedre måte.
– Om dette ikke er på plass mister vi muligheten den nye infrastrukturen gir, sa Josefsson.
Hun understreket også visjonen som alle VD-er i jernbane-Europa, inkludert Green Cargos VD Jan Kilström, er opptatt av. – Nemlig å diskutere jernbanens utfordringer med urettferdige vilkår i forhold til biltransportene, og som har stor påvirkning på EUs klimamål.
Dette ble også understreket på High Level Freight Meeting i Wien nylig, med representanter fra EU-kommisjonen og de store transportkjøperne i Europa. Her ble man enig om målsettingen om å øke transportarbeidet fra 18 til 30 prosent innen 2030, en dobling på 12 år.
– Den infrastrukturelle satsingen som Fehmarn Bält blir særdeles viktig for å nå visjonen og målene, understreker Sohana Josefsson.
Fehmarn Bält
Forbindelsen mellom Rödby i Danmark og Puttgarden i Tyskland på 19 kilometer, hvorav 17,6 kilometer senketunnel, blir verdens lengste vei- og jernbanetunnel og er en av de største satsingene på infrastruktur innen EU.
Den muliggjør økte grenseoverskridende transporter av både gods og mennesker.
Ledetiden for et godstog til Europa reduseres med to-tre timer. Forbindelsen omfatter motorvei og dobbelsporet jernbane, og er forventet å stå klar innen ti år.