Fjord FSTR ble nylig sjøsatt ved verftet på Filippinene.

Dobler kapasiteten på den raskeste sjøveien til Danmark

Fjordlines nye katamaran er sjøsatt. Når den er i drift vil Fjord Lines kapasitet mellom Kristiansand og Hirtshals dobles.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fjord Lines splitter nye katamaran, som skal hete Fjord FSTR, har blitt sjøsatt fra Austals skipsverft på Filippinene. Skipet skal ta over etter HSC Fjord Cat på strekningen Kristiansand-Hirtshals og dobler dermed kapasiteten på den raskeste sjøveien mellom Norge og Danmark, opplyser rederiet i en pressemelding. 

Fakta om katamaranen:

Motorkapasitet: 51.495 hk

Antall knop: 37

Lengde: 109 m

Bredde: 30,5 m

Maks passasjerer: 1.200

Maks antall biler: 404

Overfartstid: 2 timer og 15 minutter

– Skipet vi har bygd for Fjord Line er et imponerende skip og det er faktisk det første av flere store, høyhastighetsskip som skal bygges på Austals verft på Filippinene, sier David Singleton, administrerende direktør i Austal Limited.

Logistikk2020:
Grønn, effektiv og lønnsom

Har du husket å melde deg på til årets mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 15. april
Hvor: Clarion Hotel The Hub, Oslo
Blant foredragsholderne:
Torbjørn Johannson, Asko
Silvija Seres, teknolog og matematiker
Marit Vårdal, Maersk
Karoline Bjørklund, NHO Logistikk og Transport
Erik Røhne, CargoNet
Lars Erik Marcussen, HeidelbergCement Group.

Program, foredragsholdere og debatt oppdateres fortløpende på www.logistikk2020.no

Det australske skipsverftet fikk oppdraget med å bygge skipet sommeren 2017. Byggingen startet våren 2018 og Fjord FSTR er nå i sluttfasen før det skal leveres til Fjord Line.

– Vi gleder oss veldig til å ta imot skipet og er selvfølgelig utrolig spente på hva publikum kommer til å synes om katamaranen, sier Rickard Ternblom, konsernsjef i Fjord Line.

Dobbelt så mange passasjerer

Den nye katamaranen kommer til å seile like hurtig til Danmark som Fjord Cat gjør i dag – 2 timer og 15 minutter. Men det er naturligvis også gjort betydelige forbedringer på Fjord FSTR, som gjestene kommer til å legge merke til.

– Om bord kan passasjerene velge mellom tre forskjellige serveringssteder, vi har et eget barneområde og taxfreebutikken er nesten dobbel så stor som den gjestene kjenner fra Fjord Cat, forteller Ternblom.

Fjord FSTR har plass til dobbelt så mange passasjerer som Fjord Cat, 1200, og er utstyrt med to bildekk som rommer totalt 404 biler. Katamaranen er også utrustet med hele 16 ladestasjoner og er med det den første norske passasjerfergen som tilbyr dette.

CO₂-reduksjon

Fjord Lines nye hurtiggående katamaran vil sørge for 32 prosent reduksjon i CO₂-utslipp per passasjerkilometer, sammenlignet med dagens skip.

– Skipet er bygd med flere innovative funksjoner som forbedrer både seileferdighetene og gjestenes komfort om bord ved hjelp av et ride control-system. Katamaranen er også utstyrt med en ny og optimalisert skrogform, som minimaliserer drivstofforbruk og bølger når det seiler over Skagerrak mellom Norge og Danmark, sier Ternblom.

Når sesongen starter fra Kristiansand 3. april i år, er det Fjord Cat som sørger for at Fjord Lines passasjerer kommer seg fram og tilbake mellom Norge og Danmark. Deretter tar Fjord FSTR over senere i sesongen.

Powered by Labrador CMS