Mehamn i Finnmark var blant fiskerihavnene som fikk tilskudd sist runde.

Ny runde med tilskudd til fiskerihavnetiltak

JUSHJØRNET: Tilskudd til fiskerihavner ble gjenopplivet for en tid tilbake og Kystverket har lyst ut en ny runde for 2024.

Publisert Sist oppdatert

Ønsket fra myndighetene er at ordningen skal kunne bidra til økt godsoverføring fra vei til sjø. Ifølge Kystverket ble det gitt tilsagn om nærmere 40 millioner kroner til prosjekter som søkte i november 2023

Om artikkelserien

Jushjørnet er levert av advokatene i Bauta advokatfirma AS. Co. Bauta er et advokatfirma spesialisert innen sjøtransport og havn, miljø og eiendom. Kompetanseområdene er satt sammen for å dekke juridiske områder som overlapper hverandre i stadig større grad. Denne artikkelen er skrevet av advokat Elisabeth Voldsund. elisabeth@bauta.no

Ordningen med tilskudd til godsoverføring fra vei til sjø har det vært stille fra lenge og det er da dette tilskuddet sammen med tilskudd til effektive og miljøvennlige havner som gjelder.

Tiltak i denne runden vil få tilsagn i løpet av sommeren 2024 for prosjekter som skal være ferdigstillet i 2025.

Reglene for tildeling av tilskuddet følger av egne retningslinjer fastsatt 01.07.2022, og tildeling kan skje under forutsetning av at det bevilges midler over statsbudsjettets kapittel 970 post 60.

Hvem kan søke og når

Den som kan søke om og motta tilskudd er kommuner.

Tilskuddet retter seg mot kommuner, men det vil nok være viktig med et tett samarbeid med næringen og hvor næringen ser mulighetene og behov. Hvilke infrastrukturtiltak vil være samfunnsøkonomiske nyttige og hvor det er realistisk å få til kommunal egenfinansiering med minst 50 prosent av prosjektkostnadene.

Prosjektet kan ikke være påbegynt på søknadstidspunktet, men man kan søke om godkjennelse til å starte opp før søknaden er ferdigbehandlet. Man må da selv bære risikoen for at man får avslag på søknaden.

Infrastruktur som kan støttes

Det gis støtte til infrastruktur i form av kaianlegg, molo og utdyping.

Inn under kaianlegg faller både faste og flytende anlegg og de kan også ha funksjon som bølgedemper. Bruksområdene er angitt som faste og flytende liggekaier, utrustnings- og servicekaier og losse/lastekaier.

Det kan gis tilskudd til utdyping som bedrer forholdene i fiskerihavnen og de skal «som regel» begrunnes i allmenn fremkommelighet og sikkerhet.

Kriterier for tildeling

Generelt er det slik at prosjekter som skal få tilskudd må støtte opp under ordningens formål. Formålet er ifølge retningslinjene å stimulere til utbygging og utbedring av infrastruktur i fiskerihavner. Tilskuddet skal trygge eksisterende næringsaktivitet og bidra til å skape ny næringsaktivitet

Tilskudd kan gis til prosjekter som kan sannsynliggjøre en åpenbar positiv samfunnsøkonomisk virkning og føre til økt samlet verdiskapning i kommunen jf. retningslinjene punkt 4.

Det legges videre opp til en vurdering av hvilken grad prosjektet skaper ny aktivitet, samt i hvilken grad det er en forutsetning for å trygge eksiterende næringsaktivitet jf. punkt 4.

Prosjekter som kan selvfinansieres gjennom et markedsbasert vederlagsnivå kan ikke regne med tilskudd jf. punkt 4.

Tilskuddets størrelse og kostnader som dekkes

Det kan gis statlig støtte totalt sett opp til 50 prosent av kostnadene som er listet opp i retningslinjene punkt 6 så lenge de er tilskuddsberettiget.

Kostnader som støttes er utbyggingskostnader til anlegget, samt kostnader til ekstern konsulentbistand og planleggingskostnader. Kostnader til planlegging i egen regi og kommunale administrasjonskostnader kan ikke inntas jf. retningslinjene punkt 7.

Når det gjelder utbygging omfattes ikke fremføring av veg, vann, kloakk og strøm jf. punkt 7. Men vann- og strøminstallasjoner som inngår i konstruksjonen kan medtas jf. retningslinjene punkt 6.

Plastring av skråning under kai og nødvendig utfylling relatert til kaikonstruksjon kan medtas, men ikke innvinning av landareal. Øvrige kostnader til bygninger, vedlikehold, grunnerverv og kapitalkostnader kan ikke medtas.

Eierskap til anlegget og bruk

Anleggene som bygges skal være i kommunalt eie jf. retningslinjene punkt 4. Grunnen må enten være eid av kommunen eller det må foreligge en langsiktig kommunal leieavtale som må samsvare med tiltakets levetid jf. retningslinjene punkt. 9.7.

Anleggene skal være offentlig tilgjengelig. Bindingstiden for anlegget er 20 år for molo, faste kaianlegg og utdypning, og 15 år for flytende kaianlegg/bølgedempere.

For å drive en havn er man avhengig av å kunne inngå eks. langsiktige avtaler og regulere driften på normal måte. Det skal imidlertid ikke gis enkeltbrukere eksklusive rettigheter.

Dersom prosjektet kan nyttes av både fritidsbåter og fiskebåter gis tilskudd kun for den andelen som er direkte fiskerirelatert. Det er ikke nevnt noe om evt. øvrig nyttetrafikk.

Reguleringsplan

Tiltaket skal samsvare med formål i kommuneplan eller reguleringsplan. Det vil normalt bli krevd at det foreligger reguleringsplan, senest ved utbetaling av tilskudd.

Søknadsfrist og videre fremtid

Tilskuddsordningen vil være avhengig av videre støtte over statsbudsjettet og det er derfor tatt forbehold om dette. Søknadsfrist for første runde i 2024 er 1. mars.

Powered by Labrador CMS