Den nye æra

Hitra Kysthavn seiler opp til å bli et såkalt Food Logistics Center.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Styret i Lerøy-konsernet har besluttet å bygge på den midt-norske havnen. Det er antydet en prislapp på rundt 700 millioner kroner for anlegget. Planlagt oppstart av fabrikken er mai 2018.

Lerøy Midt har sikret seg en av de store tomtene ved nye Hitra industripark på Jøsnøya ved Sandstad, og er det første selskapet som har varslet endelig beslutning om bygging. Også Marine Harvest jobber med tilsvarende planer. I tillegg har emballasjefabrikkene Bewi og Sunde sikret seg tomter i området.

Alle gleder seg

- Jeg kan endelig informere om at det er en gledens dag for både Hitra og Lerøy Midt, at vi fredag fikk et positivt styrevedtak for å bygge nytt industrianlegg på Jøsnøya. Vi bare gleder oss til å sette i gang, sier produksjonsdirektør i Lerøy Midt og prosjektleder for ny-fabrikken, Frode Arntsen, til lokalavisa Hitra-Frøya.

Det legges opp til over en dobling av slaktekapasiteten, fra 45.000 tonn i dag, til 100.000 tonn.

Driftstiden skal økes fra 12 timer, til 20 timer i døgnet. Det er planlagt ca. 200 ansatte ved slakteri, foredling og administrasjon i den nye fabrikken. I dag jobber det 166 personer i de eksisterende fabrikkene.

Bewi henger seg på

Bewi har ferdigprosjektert en ny fiskekassefabrikk.

– Dette er avklaringen vi har ventet på, sier adm. direktør Svenn Bakken i embalasjeprodusenten på Frøya til adressa.no, etter at det ble kjent at Lerøy Midt bygger ny laksefabrikk på området.

- Når kundene er på plass, så skal vi også være det, sier Bakken og anslår at Bewis nye fabrikk vil koste 60–70 millioner kroner.

Imponert

– Imponerende, sier arkitekten bak nye Hitra Kysthavn, Jan Erik Netter og understreker at Hitra kommunes industrisatsing på Sandstad fortsetter med uforminsket kraft.

- Etter at kommunen inngikk avtaler med Marine Harvest, Lerøy, BeWi og Sunde har prosjektet utviklet seg til å bli et av de største industriprosjekter i Midt-Norge i nyere tid, sier Netter, senior i Logistikkforeningen og innehaver av Netter Analyse.

Logistikk-knutepunkt

- Når Kråkøya Kysthavn med industripark står ferdig om ca. ett år, er Trøndelag vel skodd for å møte havbruksnæringens utvikling og transportbehov på sjø, vei og eventuelt bane. Helgeland Havn er også med i alliansen. I tillegg kan den nylig underskrevne samarbeidsavtalen mellom Trondheim og kystkommunene Hitra og Frøya åpne for nye, spennende transportløsninger for sjømat fra Midt-Norge. Her vil også stykkgods/enhetslaster generelt trekkes inn, sier Netter som har gått i bresjen for bærekraftige transportløsninger for sjømat fra Midt-Norge til Kontinentet.

- Produktkunnskap vil være en viktig faktor i arbeidet med logistikkløsninger, og dette vil få stor betydning for både lager-/terminaloperasjonene og transportløsningene. Hitra Kysthavn seiler opp til å bli et såkalt Food Logistics Center, sier Jan Erik Netter.

Samhandling

Friksjoner og gnisninger mellom Trøndelagshavnene er en saga blott. Nå skal det samhandles om kysthavnene og sjøveis laksetransport.

På Nor-Fishing tidligere i høst underskrev ordførerne i kommunene Trondheim, Frøya og Hitra et forpliktende samarbeid.

Avtalen bidrar også til å synliggjøre den gjensidige avhengigheten mellom oppdrettskommunene Frøya og Hitra og teknologi, FoU, og landsdelshovedstaden Trondheim for å posisjonere regionen som havbruksregionen nr. 1.

På Jøsnøya er 750 mål ferdig opparbeidet til bruk for havbruksnæringa og relaterte virksomheter som oppdrettsnæring. 

Powered by Labrador CMS