Tar sikte på å etablere 13 hydrogenstasjoner for tungtransport innen 2025
Vireon har søkt om Enova-støtte til å bygge 13 fyllestasjoner for hydrogen. Får stasjonene tilsagn, må de stå klare til bruk første kvartal 2025.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
30. mai var det første søknadsfrist i Enovas oppdaterte støtteprogram for lastebiler og fyllestasjoner basert på hydrogen. Norske Vireon har som mål å bli ledende på hydrogen-fyllestasjoner for tungtransport i Norden, og har søkt Enova om støtte til bygging av 13 anlegg i Norge, fra Berlevåg i Nord til Kristiansand i Sør.
– Flere transportaktører er klare til å bestille lastebiler på hydrogen. Vi skal bygge fyllestasjonene som sørger for at bilene får tilgang på utslippsfritt drivstoff, sier administrerende direktør i Vireon, Per Øyvind Voie i en pressemelding.
– Bare begynnelsen
Fyllestasjonene vil gjøre det mulig for tungtransporten å kjøre utslippsfritt langs de store transportårene mellom Østlandet, Vestlandet og Midt-Norge. Og selv om 13 stasjoner er mye sammenlignet med den ene hydrogenstasjonen for tungtransport som i dag finnes i Norge er dette ifølge Voie kun en begynnelse.
– Med disse stasjonene vil vi gjøre det mulig å kjøre utslippsfritt i store deler av Sør-Norge. Men våre ambisjoner stopper selvfølgelig ikke der. Vi skal bygge nettverket videre, med flere stasjoner i hele Norden, og etter hvert også et tettere nettverk av stasjoner.
Fra Enova innvilger støtte vil Vireon ha 18 måneder på seg til stasjonene må åpne. Med en forventet avklaring fra Enova først etter sommeren vil det innebære at stasjonene åpner senest i første kvartal 2025.
– Vi ønsker å åpne stasjonene så raskt som mulig, men ser at vi nok for de fleste stasjonene vil trenge de 18 månedene grunnet lange leveringstider på både utstyr og hydrogenbiler. Vi har imidlertid god dialog med alle leverandører, så kanskje kan vi klare å åpne den første allerede i år om alt klaffer.
Investering på over 300 mill.
Å bygge 13 hydrogenfyllestasjoner for tunge kjøretøy er en stor investering.
– Siden tunge kjøretøy gjerne fyller mer enn 50 kg hydrogen om gangen stiller det betydelig større krav til stasjonens kapasitet enn om man bygger for personbiler, som fyller 2-5kg om gangen. Vi snakker en investering på over 25 millioner kroner for hver stasjon, og mer enn 300 millioner totalt for disse 13 stasjonene. Av det kan Enova maksimalt bidra med 40 prosent, oppad begrenset til 10 millioner per stasjon, forteller Voie.
For å kunne søke om støtte måtte Vireon dokumentere at det finnes kunder som ønsker å ta stasjonen i bruk.
– Det har vi klart, så de første kundene kjenner vi. Men det trengs flere! Vi håper at når vi nå forteller hvor stasjonene kommer så vil flere transportselskaper få øynene opp for hydrogen og mulighetene det gir for å kjøre utslippsfritt. Og det er selvfølgelig bare å ta kontakt.
Bare én i Nord-Norge
Av de 13 stasjonene Vivreon har søkt om støtte til ligger kun en i Nord-Norge, nærmere bestemt i Berlevåg.
– I Berlevåg finnes det allerede hydrogenproduksjon, og du har et lokalmiljø og en kommune som virkelige brenner for hydrogen. Det gjør lokaliseringen ganske unik, og bidrar til at vi ønsker å etablere en stasjon der selv om den ikke fra start blir en del av noe nettverk. På sikt håper vi imidlertid å kunne knytte den sammen med vårt øvrige nettverk i både Norge og Norden, men det er ingen tvil om at slik markedet er i dag er det ikke tilstrekkelig med 40 prosent støtte for å bygge ut et dekkende nettverk i nord. Da må man gjøre som man gjorde for hurtigladere for el-biler, å dekke 100 prosent av investeringene.