Terminalsjef Jan Tore Johannessen har ønsket seg trucker med både god komfort, sikkerhet og ytelse, som samtidig går på strøm. Det har han nå fått.

Gikk for førerkomfort, sikkerhet og ytelse

MOSS: Rockwool er godt i gang med overgangen til mer bærekraftige løsninger. Det gjelder nå også truckparken, der både miljø, komfort og sikkerhet har gjort at isolasjonsprodusenten har gått for topp-spekkede trucker fra Linde.

Publisert Sist oppdatert

Hesselberg har nylig levert seks elektriske motvektstrucker med kapasitet på tre tonn til Rockwools terminal i Moss. Maskinene, av typen Linde X30 (1252-serien), skal erstatte seks dieseltrucker som i flere år har lastet og losset lastebiler på tomta. Truckene skal sørge for at oppunder 70 lastebiler blir lastet og losset med Rockwool-produkter daglig.

Skiftet til elektriske trucker går ikke på bekostning av noe, snarere tvert imot, skal vi tro distriktssjef hos Hesselberg, Kjetil Søreng.

– Helt objektivt sett: dette er den råeste trucken på markedet i dag, sier han.

Mellom 65 og 70 lastebiler lastes og losses ved Rockwools terminal i Moss. Nå gjøres jobben i stor grad av elektriske trucker fra Linde.

Bevist i test

Vi tror ham ikke helt på det med objektivitet, men da vår faste trucktester Theo Egberts testet Lindes X-serie motvektstrucker (rett nok lillebror X25), var det klart at de elektriske truckene matcher dieseltruckene på ytelse, effektivitet og kapasitet.

Terminalsjef Jan Tore Johannessen hos Rockwool er mannen som har kjøpt maskinene, og han er så langt meget fornøyd med det truckene leverer.

– Ifølge de som kjører dem, så er de raskere i hvordan de jobber. De er lettere å kjøre med blant annet elektrisk servo. Totalen gjør at de er enklere og bedre å kjøre, sier Johannessen.

Truckserien fra Linde er den første som ganske enkelt har «kopiert» en dieseltruck og gjort den elektrisk. Truckene er utstyrt med et mellomstort litiumbatteri og Hesselberg har installert den kraftigste laderen de har tilgjengelig. Ett skift går som en lek og to skulle heller ikke være noe problem om Rockwool skulle finne ut at de har behov for det.

Terminalsjef Jan Tore Johannessen (fra venstre), logistikkansvarlig for Norden i Rockwool, Bent Harbo og Hesselbergs distriktssjef Kjetil Søreng er alle fornøyde med avtalen. Her sammen med de seks, nylig overleverte truckene.

Komfort

Det går unna i svingene hos Rockwool, men alt i sikre former i sikre trucker.

Men det er ikke ytelse og batterikapasitet som egentlig er hovedgrunnen til at Rockwool har valgt Linde. En ting er at Rockwool-konsernet har en rammeavtale med Linde, men for terminalsjefen teller kanskje komforten og sikkerheten aller mest.

– Disse truckene er bygget omtrent like mye av ergoterapeuter og fysioterapeuter som av ingeniører. Vi har gjort alt vi kan for å gjøre det så behagelig som mulig for førerne, sier terminalsjefen.

Han forteller at truckene er bestilt med ekstra myke hjul som gir reduserte vibrasjoner. At de elektriske truckene er stillegående, er også en stor bonus.

– Når truckførerne kommer hjem nå, har de ikke den susingen i øra de slet med før. De kan ha radioen i trucken på lavere volum i hytta, og støyen er mye lavere, sier Johannessen.

– En god arbeidsplass

Fornøyde ansatte er en god investering, også for mannen som til slutt får regningen på sitt bord, nemlig Bent Harbo, Rockwools logistikkansvarlige for Norden. Selv om han ikke legger skjul på at det finnes rimeligere løsninger enn Linde i markedet.

– De som tar de billigste produktene, er gjerne de som har stor gjennomstrømning av ansatte. Folk trenger å ha en god arbeidsplass. Akkurat som vi kanskje vil ha to skjermer på kontoret og en god kontorstol, vil de som jobber i terminalen ha et godt produkt. Det er god økonomi å ha gode folk og å sørge for å holde på de gode medarbeidere, sier Harbo.

SENSOR: Truckene er utstyrt med sensorer som oppdager farer i nærheten.

Sikkerhet

For å sørge for at de ansatte ikke bare har det bra, men heller ikke kommer til skade, har Rockwool også investert i Linde Safety Guard. Det består blant annet av fire sensorer på hver truck, og digitale mottakere og sikkerhetsvester som fotgjengere på terminalen blir utstyrt med. Da vil både truckfører og de gående bli varslet om det er fare for en kollisjon eller en påkjørsel, med både lys, lyd og vibrasjon.

Linde Safety Guard sørger for at både truckfører og fotgjenger blir varslet ved fare for kollisjon eller påkjørsel. Både via skilt ...
... og via lys- lyd- og vibrasjoner i sikkerhetsvesten og i trucken.

– Vi hadde en truck-kollisjon for et par år siden, som gjorde at en truck måtte skrotes. Det ble kostbart. Så da Kjetil Søreng kom og viste oss dette utstyret, hadde vi lyst til å teste det. Vi fikk teste det gratis på en truck, og så at dette er et system som kan fungere godt for oss, sier Johannessen.

Linde Safety Guard kan også programmeres til å åpne og lukke porter automatisk når trucken nærmer seg, og kan sende signaler til skilt plassert på strategiske steder som så vil varsle med lys at en truck er på vei.

Å gå over til elektrisitet og andre mer bærekraftige energiløsninger, er for øvrig en bredere strategi hos Rockwool. De har nylig satt i drift to elektriske lastebiler som går i skytteltrafikk mellom Rockwools fabrikk ved havna i Moss, og terminalen som ligger et par kilometer på den andre siden av E6. De lastebilene går omtrent 24 timer i døgnet, og lades under lasting ved fabrikken.

På lengre distribusjon brukes biogass-lastebiler, blant annet mellom Moss og Oslo-regionen.

Powered by Labrador CMS