Kraftigere el-motvekt fra Linde
Linde har oppgradert sin X-serie med trucker opptil fem tonn.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Modellene X35 og X50 følger opp X20 og X25 som ble lansert i
2021. X25-satte en helt ny standard for elektriske 2,5 tonns motvektstrucker i
vår test med tanke på produktivitet, og nå følger Linde opp med tyngre modeller
etter samme lest.
Ideen til X-serien er at dette er elektriske trucker som skal kunne gjøre alt truckene med forbrenningsmotor kan, bare stiller og mer miljøvennlig.
– De høyre vektklassene er enda en viktig milepæl for våre kunder, fordi det betyr at kjøretøyene kan håndtere betydelig hellinger tross stor vekt på gaflene og hele tiden levere løftekapasitet til maks vekt. I tillegg er de ugjennomtrengelig for selv ekstreme mengder støv og skitt, fordi alle enheter er bygget inn slik at de er både vann- og støvtette, sier senior produktsjef Björn Walter.
Den høye ytelsen oppnås gjennom en ny generasjon motorer og et kjøretøykonsept utviklet fra bunn.
– Viktig truck
De nye tunge motvektene er viktige modeller for den norske importøren Hesselberg Truck.
– De er kjempeviktige for oss. Nå skal alle ha elektriske maskiner, og dette er en fullblods el-maskin som kan erstatte en dieseltruck, sier Ståle Johnsen-Nauste, sjef for key account-avdelingen hos Hesselberg Truck.
Han forteller at hans avdeling er klar til å ta imot bestillinger, og ved bestilling i løpet av mai vil truck med flyt kunne levers mot slutten av året.
X-serien er bygget på samme chassis og har samme funksjonalitet og hjul som dieselmodellene i samme størrelse, og er bygget for å tåle å bli kjørt ute. X-serien levers også kun med litiumbatteri.
Lang akselavstand og kraftige dekk og god støtdemping, gjør også at X-truckene kan håndtere svært ujevnt underlag og dermed fungere meget godt også utendørs. Alt dette øker også komforten for føreren, og gjør at også den menneskelige ytelsen blir bedre.
I tillegg til X-serien, lanserer Linde også nye E-modeller,
tiltenkt innendørsbruk. Dette er elektriske trucker som ikke har de samme røffe
egenskapene som X-serien, men som er ideell til å bruke inne på lageret, og er
smidige på mindre flater.
Unik styring
Alle de nye truckene er det mulig å få levert med Lindes styrekonsept LSC (Linde Steer Control). Dette består av et miniratt på armlenet, noe som gjør det mulig å fjerne hele rattstammen og dermed få uovertruffen sikt.
De nye modellene er også trådløse, i den forstand at de kan få levert programvareoppdateringer digitalt, slik at de hele tiden er fullstendig oppdatert.