Theo Egberts er Europas mest rutinerte trucktester, og når han mener at Lindes nye truckserie fra 1-2 tonn setter en ny standard i bransjen - ja, da gjør den det.

Toppscore i kompaktklassen

Linde Material Handling (MH) setter nok en gang standarden, denne gangen i kompaktklassen for elektriske gaffeltrucker med kapasitet på 1 til 2 tonn.

Publisert Sist oppdatert

Med testen av Linde Xi16 og Xi20 P har Moderne Transport fått en eksklusiv mulighet til å teste to pre-serie modeller før den offisielle lanseringen. 

Inn- og utstigningen er bred og behagelig lav, noe som gjør truckene ekstra lett tilgjengelige.

Det tok sin tid, men ventetiden har vært verdt det. Linde-serien med elektriske tre- og firehjuls gaffeltrucker på opptil 2 tonn løftekapasitet har fått en stor oppgradering, hele 18 år etter lanseringen. Serie 1251, som den kalles internt hos Linde MH, vil lanseres i to varianter: Xi og E. Begge kan bestilles fra slutten av året. Produksjonen av Xi starter i februar 2025, mens produksjonen av Linde E-serien starter sommeren 2025.

Se testoppsummering på video nederst i saken. 

Sikten gjennom masten og over den svært lave kanten er svært god.

Det er en betydelig forskjell mellom modellene. E-serien er designet for å ha et utskiftbart batteri i en tradisjonell batteriskuff, og kan utstyres med blysyre-batteri, li-ion eller brenselcelle. Xi-modellene har derimot integrert li-ion-batteri. Den ekstra kraften i Xi er utviklet for høy ytelse. Vi er spente!

Klare mål 

Med integrering av li-ion-batteri ønsker Linde å oppnå noen konkrete mål: bedre inn- og utstigning, mer fotplass, bedre komfort, bedre sikt, økt takhøyde, høyere ytelse, lavere energiforbruk, redusert støy og et superkompakt design. Xi-trehjulserien har kapasitet fra 1 til 2 tonn, med 200 kg mellom hver modell, mens firehjulsserien starter fra 1,6 tonn.

I denne testen ser vi på Xi i to versjoner: en 1,6-tonns Xi16 trehjuling og en 2-tonns Xi20 P firehjuling med Lindes kombinerte styreaksel for kortere svingradius. I tillegg til kompaktversjonen med kombinasjonsstyreaksel, finnes det også modeller med pendelaksel og noe høyere førersete, tiltenkt brukere som ønsker å erstatte dieseltrucken og der kompaktheten ikke er like viktig.

Mer kompakt og mer romslig 

Ved første øyekast fremstår testmodellene som ekstremt kompakte og samtidig veldig tilgjengelige. Innsteget er bredt, og fotplassen er generøs. Lokket på batterirommet er avrundet og gnager ikke mot leggen. Her setter Linde en ny standard når det gjelder fot- og benplass.

Linde Xi-serien inkluderer trehjuls-trucker med løftekapasitet fra 1 til 2 tonn, mens firehjuls-serien går fra 1,6 til 2 tonn.

Sikten har blitt bedre med et lavere dashbord, smalere A-profiler og et større siktområde i sikkerhetstaket. Både standardtaket og panserglasset gir forbedret sikt. Smart omlegging av slanger og kjeder har ryddet opp i mastene. På Xi16, som har en standard dobbeltmast på 3000 mm uten friløft, merker vi dette spesielt godt. På Xi20 P med trippelmast og gaffelspreder er fordelen noe mindre tydelig, siden dette ekstrautstyret tar litt av sikten.

Høyere ytelse 

Standarddisplayet er tydelig og informativt.
Den større 7" skjermen gir flere funksjoner, inkludert integrert bilde fra ryggekamera.

Xi-modellene får sin ekstra kraft fra en spenning på 90V, mens konkurrentene vanligvis har et 48V-system. Sammen med synkrone reluktansmotorer (SRM) gir dette bedre energieffektivitet, ifølge Linde MH. Løftemotoren er optimalisert, slik at truckene når høyere løftehastigheter og produserer mindre støy.

I praksis fungerer dette bra. Truckene kan stilles inn i tre nivåer: ytelse (Performance), effektivitet (Efficiency) og økonomi (Economy). På Performance gir de topp hastighet, akselerasjon og løftehastighet, som gir Xi16 trehjulingen den høyeste produktiviteten i sin klasse. Firehjulingen ligger litt bak på grunn av egenvekten og den høyere lasten vi brukte under testen. Også på Economy-modus ligger begge truckene over markedsstandarden.

Førerkabinen i alle Linde-trucker med løftekapasitet opp til 5 tonn er identisk og har samme armlene og gode oppbevaringsmuligheter.

Lavere energiforbruk 

Når det gjelder energiforbruk, scorer Xi16 et godt hakk bedre enn markedsstandarden for trucker med 1,5/1,6 tonn kapasitet i alle arbeidsmoduser. 2-tonns trucken er på gjennomsnittet i Performance-modus, men har spesielt fordelaktig energiforbruk på litt roligere innstillinger og flytter uansett mer lastvekt.

Truckene kan lades med Lindes standard li-ion-ladere. Lading via en innebygd ombord-lader (3,5 eller 10 kW) er også mulig.

Linde tilbyr ladere med standard li-ion og batterivalg med 17, 25,6 eller 34,1 kWh installert kapasitet (henholdsvis 15, 22,5 og 30 kWh tilgjengelig kapasitet), noe som sikrer god driftstid. Med det største batteriet klarer begge truckene lett en vanlig arbeidsdag på minst 8 timer. De valgfrie 3,5 eller 10 kW om bord-laderne gir ekstra fleksibilitet.

Økt komfort 

Komforten på de nye Linde Xi-truckene er meget god, og dette skyldes ikke bare bedre innstigning og ekstra fotplass. Førerkabinen er identisk med andre nye Linde modeller for både forbrennings- og elektriske motorer med løftekapasitet fra 1 til 5 tonn. Alle brytere er plassert likt, og armlenet med Linde Load Control er trinnløst justerbart.

Alle trucker kan leveres med integrert li-ion-batteri på enten 17, 25,6 eller 34,1 kWh (installert kapasitet) som tilvalg.

På Xi16 finner vi et mekanisk fjæret Grammer-sete som vi gjerne skulle hatt noe høyere. På Xi20 P er det imidlertid montert et høydejusterbart, luftfjæret Grammer Active-sete som gir mer komfort. Ventilasjonslyden i førerkabinen er merkbar, men Linde opplyser at dette vil bli justert i den endelige serien.

To displayalternativer 

Det ekstra store takvinduet gir god sikt, både i den vanlige stålversjonen og i det romslige panoramataket med pansret glass.

De to testtruckene har forskjellige skjermalternativer: Xi16 trehjulingen har en standard 3,5" skjerm, mens firehjulingen Xi20 P har en større 7" modell. Standarddisplayet viser batterinivå, driftstid, lastevekt, styrehjulposisjon og hastighet. Det større displayet har flere funksjoner som integrert kameravisning, ryggeassistent og Linde Safety Pilot.

Forbedringspunkter 

Vi ser noen forbedringspunkter, som bedre lesbarhet på lastediagrammet som kan være vanskelig å se i motlys. Setehøyden på standardsetet på Xi16 kunne vært noe høyere. Dette er detaljer Linde MH enkelt kan justere, og de overskygger på ingen måte fordelene ved Xi-serien.

Konklusjonen er klar: Truckene i denne kompaktklassen på opptil 2 tonn løftekapasitet har aldri vært så romslige, produktive og gjennomgående forbedret. Linde setter nok en gang standarden.

Her er Theo Egberts video fra testen:

 

Powered by Labrador CMS