Illustrasjonsbilde av Girteka-vogntog.

Girteka henter inn tusenvis av asiater for Europa-kjøring

Det er stor global sjåførmangel. Europa alene mangler flere hundretusen sjåfører. Girteka Group utvider sine aktiviteter utenfor EU for å takle sjåførmangelen.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dag står det europeiske veitransportmarkedet overfor store utfordringer. Avkarbonisering og utvikling av lastebiler er noe som kan oppnås i løpet av få år, men mangel på sjåfører er et økende problem som ikke lett kan løses og løses.

 I dag står mange logistikkbedrifter overfor dette problemet med sjåfører. Normalt skal gjennomsnittlig antall sysselsatte sjåfører være rundt 1,4 – 1,5 sjåfører per lastebil, det er mange situasjoner hvor det er enda mindre enn 1 sjåfør per lastebil, skriver Girteka Group i en nyhetsmelding. Sjåførmangelen skaper mye turbulens i forsyningskjeder over hele Europa.

Nye avdelinger i Kasakhstan og Kirgisistan henter inn tusenvis av asiatiske sjåfører til Europa-kjøring

Nye filialer av Girteka Transport lokalisert i Almaty i Kasakhstan og Bisjkek i Kirgisistan vil fokusere på å tiltrekke seg profesjonelle sjåfører til å jobbe i Europa for Girteka. Per i dag er det i Girteka Group allerede mer enn 3000 yrkessjåfører fra asiatiske land, Girteka fokuserer på å gjøre selve jobben mer attraktiv, og rekrutteringsprosessen transparent, mer effektiv og raskere.

Bilde fra åpningen av Almaty-kontoret.

– Det nye kontoret til Girteka Transport i Kasakhstan vil gi oss mulighet til å fremme yrket lastebilkjøring lokalt. Vi legger stor vekt på å sikre at vår rekrutteringsprosess er gjennomsiktig, trygg og sikker for alle potensielle sjåfører, sier Oksana Karpovičienė, leder for HR Expansion hos Girteka Transport.

Med nye filialer i disse landene, vil Girteka ikke bare adressere sjåførmangel, men også imøtekomme sjåførenes behov og krav, «med en rask og gjennomsiktig prosess, hvor begge parter har gjensidig nytte av det».

Det stilles ifølge Girteka klare og forståelige krav i jobbtilbudene til asiatene, som også får opplæring og førerkorthjelp.

Et økende problem – mangler hundretusenvis av sjåfører

– Mangel på sjåfører er et problem som ble et globalt problem, som ikke bare berører Europa, men hele verden. Men bare i Europa mangler vi omtrent 400.000-450.000 yrkessjåfører. Og det er ingen enkel løsning på dette, ettersom mange sjåfører snart vil gå av med pensjon og det ikke er noe potensial og attraktivitet for jobben hos unge generasjoner ennå. Jeg tror at Kasakhstan og Kirgisistan er eksempler på fyrtårn av håp, at det er en fremtid for denne typen jobb og rom for fagfolk til å utvikle seg, sier Mindaugas Paulauskas, administrerende direktør i Girteka Transport, en del av Girteka Group, i meldingen om den massive innhentingen av asiatiske sjåfører for kjøring blant annet i Europa.

Powered by Labrador CMS