- Girteka trenger ingen liberalisering
- Vi trenger ingen liberalisering av kabotasjereglene, sier Kristian Kaas Mortensen i Girteka.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er musikk i Norges Lastebileier-Forbunds (NLF) ører.
Girteka er invitert til NLFs Transportkonferanse 19. januar for å fortelle om sin forretningsmodell, og om deres ambisjoner på det norske markedet.
NLF har lenge stått på barrikadene mot en liberalisering av kabotasjereglene i EU. At også Girteka skulle bli med i den kampen, kommer overraskende på mange.
- Vi trenger ingen liberalisering i EUs kabotasjeregelverk. Det er ikke der vi tjener pengene våre, sier Kaas Mortensen til NLF.
Heller innstramming
Han sier videre at de klarer å utnytte sine nesten 4000 biler med dagens regelverk. Så lenge de kan ha lass begge veier på sine internasjonale transporter, har Girteka hva de trenger. Kaas Mortensen er nærmere å ønske seg en innstramning, fremfor en liberalisering av reglene.
Girteka har eierinteresser i selskapet Thermomax Trondheim AS. Dette selskapet er også NLF medlem.
NLF-direktør Geir A. Mo ser at det kan virke provoserende at det som, for mange, er selve symbolet på «erkefienden» for norsk transportbransje nå ønskes velkommen til NLF.
Inspirerende
- Det viktigste for NLF er like konkurransevilkår, og som en del av det, et strengere kabotasjeregelverk. Vi opplever at Girteka støtter oss i dette arbeidet, samtidig er de et av Europas største transportselskap. Jeg er sikker på at NLFs medlemsbedrifter kan la seg inspirere av et foredrag om Girtekas utvikling, og ser frem til å overvære både innledningen og den påfølgende diskusjonen. Uansett er det gledelig at en så stor aktør i næringen flagger samme syn som oss i den viktigste saken for vår næring på lenge, sier Geir A. Mo i en pressemelding.