Godstoget ble feiret med brask og bram da det kom vel fram til London.

Godstog fra Kina til London

Det første godstoget fra Kina til England kom fram denne uken – dobbelt så raskt som containerskipene klarer.

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Onsdag denne uken kom toget med 34 40-fots containere fram til UK-terminalen til DB Cargo i Barking i London. Da hadde toget tilbakelagt 12.000 kilometer fra den kinesiske byen Yiwu.

Ulike jernbaneoperatører har sørget for transporten via Kazakhstan, Russland, Hviterussland, Polen, Tyskland, Belgia og Frankrike før toget dukket opp på den andre siden av Kanaltunnelen. DB Cargo hadde ansvar for den siste etappen fra Duisburg til London.

Turen tok 18 dager, noe som er dobbelt så raskt som et containerskip bruker fra Kina til britiske havner. Lasten besto hovedsakelig av tekstiler og ulike forbrukerprodukter.

Ruten Yiwu-London skal nå drives på prøvebasis, og er den sist i en lang rekke jernbaneruter mellom Kina og Europa. Andre europeiske byer som er knyttet til Kina via jernbanenettet er Duisburg, Madrid, Hamburg og Riga.

Rekordmange containere ble fraktet langs denne jernversjonen av Silkeveien i 2016 – totalt rundt 40.000 containere. Dette volumet er ventet å øke til 100.000 containere årlig innen 2020.

Rutene er mellom 10.000 og 12.000 kilometer og tar vanligvis mellom 12 og 16 dager og krever flere omlastinger underveis fordi russisk sporbredde er ulik både kinesisk og europeisk. Jernbanealternativet brukes i stor grad av kunder med tidssensitive varer, som klær med kampanjesalg, og kapitalintensive varer som bildeler og elektronikk.

Powered by Labrador CMS