Nå ruller både tømmer og flis mot Halden
Er du klar over at papiret som det eksklusive magasinet Sport Illustrated trykkes på, er laget av tømmer og sagflis fra Larvik?
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Det er et år siden tømmerterminalen åpnet på den såkalte
Sika-tomta i Larvik, og det første toget med flis rullet ut. Lørdag 22. april
rullet det første kombinerte toget for frakt av både sagflis og tømmer mot
Halden. Inntil da hadde transporten mot Saugbrugs i Halden kun inneholdt flis.
– Endelig er toget på plass i sin fulle lengde på terminalen! meldte Larvik Havn.
Langt tog …
Ukentlig skal toget med en lengde på hele 540 meter, ankomme Larvik for å laste tretten vogner med flis fra Bergene Holm og seksten vogner med tømmer fra Fritzøe Skoger. Det betyr at togsettet må deles i to, før det kan rulles ned på terminalen. Og vekten? Hele 2700 tonn.
Fullastet går toget videre til Norske Skog Saugbrugs fabrikk i Halden. Der brukes tømmer og flis i papirfabrikkens produksjon av eksklusivt magasinpapir for den kulørte, internasjonale presse. Sports Illustrated er ett av dem.
Logistikk23: Har du husket å melde deg på vårens viktigste logistikk-konferanse?
… og store volumer
Toget med tømmer og sagflis betyr store innsparingen i forhold til miljøet, blir det påpekt.
– Hvert tog tar med last tilsvarende 42 vogntog, og i løpet av ett år betyr det at man slipper 2.016 vogntog på veiene mellom Larvik og Halden, forteller supply manager i Norske Skog Saugbrugs. Finn Arne Bjørnstad, til lokalavisen Østlands-Posten.
– Vi kan nå frakte 1100 kubikkmeter tømmer og 500 kubikkmeter flis per tog. Og ett tog i uka, sier han. Nærmere bestemt – inn til Sika-tomta natt til fredag, og ut igjen natt til lørdag.
Håper på mer
Både havnedirektør Jan Fredrik Jonas og Finn Arne Bjørnstad, ønsker seg et enda større volum for denne togforbindelsen.
– Vi håper å kunne hente enda mer i framtiden dersom det blir tillatt med mer transport herfra, sier Jonas. Han har tidligere fortalt Moderne Transport at havna ønsker en fullverdig jernbaneterminal på Sika-tomta – og på lang sikt en jernbaneterminal på Revet.
Dagens transport av tømmer og flis på den midlertidige terminalen, foregår på dispensasjon fram til utgangen av april neste år.
– Larvik Havn må begynne i det små, men ser at dette kan åpne for mer transport i kombinasjonen sjø og bane. Også i forhold til eksport og import, sier Jonas.
På tømmerterminalen i Larvik er det JAS Worldwide, tidligere GreenCarrier, og Erik Larm AS som står for de ulike terminaloperasjonene, får Moderne Transport vite av Larvik Havn.